Fastnettelefon er det muligt?

Hej :-)

Jeg er kommet i besiddelse af en gammel drejetelefon. Er sådan en kompatibel med de telefonstik, man har i sin lejlighed? Eller skal man have en digitalomformermfør den virker? Håber lidt at kunne få åbnet min fastnetlinje og sætte det 3 benede stik direkte til telefonstikker, men ved ikke om det er muligt?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer an på hvilken slags telefonlinje du har i lejligheden.

Hvis det ISDN er svaret nej.

Hvis det er en almindelig analog linje: ja, men måske kun delvist.

Der er ikke noget problem i at købe en omsætter fra 3-benet KTAS stik til RJ45 (de små gennemsigtige, som jer tror du har i væggen). Vanskeligheden ligger i centralen, som muligvis ikke længere forstår pulsede signaler. Hvis det er tilfældet, kan du kun modtage opkald. Hvis du er heldig virker centralen stadig med det gamle system, så kan du både ringe op og modtage.


Et alm. fastnet abonnement er piv dyrt. IP telefoni er væsentligt billigere. Ulempen er så at du ikke kan bruge pulse toner men DTMF toner. 

Jeg har selv en drejeskive telefon af nostalgiske grunde. Her har jeg en konverter imellem, som oversætter puls til DTMF. Prøvede først med en dims fra USA, men der virkede alle tal ikke. Så prøvede denne Kina-dims og den virker upåklageligt https://m.aliexpress.com/s/item/328...967efQEBt&



Morten

drejeskive bruger den ikke for meget strøm, har prøvet og det virker ikke på voip

Åbenbart ikke. Det virker ihvertfal både ved Waoo Fibernet og TDC bredbånd. 

Uden der der konverter kunne jeg ikke ringe op, men stadig modtage opkald og klar tone.


Morten
Annonce

Spændende, indtil videre, harjeg fundet ud af, at jeg har mulighed for IP telefoni, så det er ret interessant, det du skriver Morten!

Morten: Hvordan er setup'et så præcist forbundet?

Det er da også lidt sjovt, at have en gammel drejetelefon der fungerer som IP telefon..  

Lige nu afventer jeg et koverterstik, som jeg har købt gennem min teleudbyder. Håber det har samme funktion, som din konverter, Morten, ellers vil jeg benytte det link du sendte :-)

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis