Kan jeg tapetsere ovenpå gammelt tapet/glasvæv?

Hej,

Jeg skal have lagt noget 'non-woven' tapet op på en væg men der sidder denne type tapet (eller glasvæv?) allerede? 

Jeg er i tvivl om dels hvad der er i forvejen og dels om det er ok at lægge det nye tapet direkte ovenpå?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror du vil kunne se glasvævet igennem. Det rigtige ville være at spartle væggen først (og slibe naturligvis). Alternativt skal glasvævet ned, det er bare et kæmpe arbejde.

Altså jeg kan se de små ujævnheder igennem glasvævet? Selvom det er forholdsvist tykt tapet? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan jo hurtigt lave en lille test, med et hjørne af tapetet klistret fast på din væg og lade det tørre... Hvis det går, er det fint, men skal det ned er det ikke alverden at pille en stump tapet mere ned   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

IMO har du 4 løsningsmuligheder:

1) lev med hvad du har, og mal. (ikke brugbar)

2) fjern gammelt glasvæv+ tapet, og strip helt ind til væggens materialer, før du går igang med fuld-spartling (evt. få rillet nye kabler ind i væggene inden, hvis du skal have etableret anderledes el-forsyning i de relevante rum), slibning, grunding (mætning af spartelmassen, så der ikke skal så meget tapet klister til) og så igang med tapetsering.

3) grov slibning af nuværende glas-væv, og så tapetsere en "problem løser" på (noget tykt "glat" papir-tapet), og så tapetserer med dit endelige tapet ovenpå problem løseren.

4) tapetserer direkte ovenpå glas-vævet.


1, er jo ikke brugbart, de er en grund til du vil have andet tapet.

2 er IMO den bedste og "rigtige" løsning

3 er den "halv-rigtige" løsning, men vil sikkert stadigvæk give små ujævnheder i endelige tapet lag.

4 er "sjuske dorte"-løsningen, som IMO heller ikke er acceptabel.


 

Bredspartles og slibes glat, derefter tapet. 

Bedre end at fjerne glasvævet, det forhindrer at smårevner øde

ødelægger tapetet. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også