Vand i bunden af både vaskemaskine og opvaskemaskine

Hej herinde


Nogen der ved hvorfor der nogle gange står vand i både min vaskemaskine og min opvaskemaskine?

De står på hver sin side af vasken, så ret tæt på hinanden. Slangerne er ikke bøjede og installationerne ser ud til at sidde korrekte.

Forleden udløste det en fejlkode 30 i opvaskemaskinen: Overløbssikringen er udløst.

Jeg slukkede vandet og trak stikket. Satte det til et par dage senere og den virker umiddelbart. Men der har stået vand nogle gange i begge maskiner. Og vil jo gerne undgå de står af,

Opvaskemaskinen er fra IKEA med navnet Medelstor og er købt i maj i år og vaskemaskinen er en topbetjent AEG.


Annette
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor er maskinerne tilsluttet afløb? Hvor højt og før eller efter vandlås


 

den er tilsluttet lige under vasken før vandlåsen.. det er en køkkenvandlås fra silvan Varenr.: 2600 3032901, hvor den er lavet så afløbet er lige under vasken..

Det sjove er, at der kan også stå vand først noget tid efter nogen af maskinerne har kørt.. fx kørte opvaskemaskinen i går aftes, hvor jeg kiggede i bunden efter den var stoppet - ingen vand.. i morges da jeg ville fylde den, var der igen vand og vaskemaskinen har ikke kørt i mellemtiden..


Annette

Jeg tror problemet er, at de har fælles afløb, og vandet løber tilbage fra den ene maskine til den anden.


 

Jeg havde i lang tid et setup vaskemaskine og opvaskemaskine der var tilsluttet samme vandlås - Dog en model hvor der var 2 "tutter" på vandlåsen.  Det fungerede helt fin og uden nogle problemer.

Jeg ville overveje at ringe til IKEAs hvidevarer service. Maskinerne er jo under garanti, så de sender så en reperatør ud for at kikke på. 


Ask

Jeg tror også at du får vand ind gennem dine afløbsslanger. Hvordan er maskinerne koblet på afløbet, der er jo kun en studs på den afbillede vandlås??


Elektronikteknikeren
Annonce

det er sådan en med 2 tutter på.. der kan ikke løbe vand fra den ene til den anden her.. de 2 tutter er delt af en skillevæg..

Kan det evt være tilløbet der siver vand?

Det er begge maskiner der fra tid til anden der ligger vand i, så det kan ikke være opvaskemaskinen..

Kan være jeg skal skille det hele ad, rense alt og sætte det til på ny.. kan være noget er stoppet..

har selv før haft et lignende setup uden problemer, så jeg fatter ingen ting :/..


Annette

Hvordan sidder dine afløbsslanger - er de hængt helt op under din bordplade?. Hvis dit afløb ikke trækker ordentligt vil vand fra din vask kunne løbe ud i dine maskiner. 


Søren O

Det giver jo mening.. men har jo købt hele vandlås sættet sådan.. kan man få en fordeler med 2 tutter der peger lidt op og vil det hjælpe eller skal jeg ændre hele installationen?


Annette

Sådan en her ? https://www.wattoo.dk/tilslutningsr...-188687040

Derudover ville jeg nok prøve at få en "bøjning på slangerne" så de går nedaf det sidste stykke mod vandlåsen (hæng dem op med strips eller lignende) - Det skaber en naturlig vandlås der mindsker risikoen for den slags tilbageløb 


Ask

du er genial!!.. det gir jo så meget mening!   


Annette
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis