Måler til drænbrønd

Har søgt på nettet efter noget udstyr til rimelige penge, hvor jeg kan tracke mængden af vand der drænes ind i min pumpebrønd, der er koblet op til kælderens omfangsdræn.

Havde en episode for en del år siden, hvor der pænt sagt løb vand ind i brønden via drænene, uden at jeg kunne sætte en finger på hvor dette kom fra.

Efter lidt banken på døren hos naboer og genboer, kom man frem til en ejendom hvor vandledningen under huset var defekt. Og hvor vandet løb ned i min pumpebrønd. 

Nu er der kontinuerlig vandindstrømning. Dog ikke i de mængder der var tidligere.

Den lokale brøndborer har oplyst at grundvandsniveauet er stigende i området.

Tænkte at jeg kunne lave lidt data på dette og få en form for system på hvordan dette forholder sig.

Om der eventuelt er andre i området der har små lækager der ender nede i min brønd. 

Nogen der kender til noget udstyr til formålet? 

Mvh.


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvis du ved hvor meget vand din pumpe giver kan du sætte en timetæller på pumpen og udregne vandmængden


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Korrekt. Men så skal man også kende til pumpens karakteristik. 

Højden spiller også ind. 

Har fundet en hel del info om dette.

Faktum kan man få komplette enheder. Dog ikke i DK. 

Er der ikke andre end mig som gerne vil se hvad der foregår i ens drænbrønd?

Mvh.

Jeg vil foreslå at du gør som Rolias skriver - sætter en timetæller på din pumpe. Jeg går ikke ud fra at du har brug for helt præcise tal, bare det er sådan "nogenlunde".

Du kunne jo lave en forsøgsopstilling med løftehøjde som svaret til hvad du har i praksis, og så tage tid på hvor lang tid det tager at fylde f.eks en 200 l tromle eller en 1000 l palletank. Dette kan give en nogenlunde rigtig måling.

Du kan også købe en præcis måler fra f.eks. Siemens, men det vist at gøre alt for meget ud af det. En almindelig vandmåler tror jeg ikke på, den tåler ikke urenheder.


Søren O

Enig med ovenstående svar.

udover en timetæller, kunne du registrere antal starter, så har du et parameter mere.

Vil du lagre data, skal du nok have en plc, eller lignende for at "opsnappe" driftsdata.



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg har i min kælderbrønd en flyder der går til min IHC installation.

Den logger så antal starter per døgn i løbet af en uge. Så kan jeg se hvis der sker ændringer og evt sætte en alarm hvis den kører for ofte

Jeg synes at Je_ns's ide med at tælle starter er rigtig god. Også her kunne du jo pumpe op i f.eks en 1000 l palletank. Ved så at have styr på antal opstarter kan du let beregne antal liter pr. opstart. Ved denne metode er løftehøjden ikke noget du skal tage højde for. Du kan købe en "impulstæller" f.eks. ved "Greenline.dk" for kr. 200,-


Søren O

Tak for svar.

Ville faktisk gerne logge hvad der sker og så sammenholde over tid.

Er den eneste i området med nedgravet kælder. Og har tidligere oplevet hvordan indsivningen i brønden steg ved ledninsbrud på den anden side af vejen på en privat ejendom. 

Hvorefter det pænt sagt gik i nul dråber som før ledningsbrudet. Nu er der stabil stor indsivning igen. 


Mvh.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis