Efterisolering af kold væg

Hej LDS,

Har efterisoleret en kold væg (dobbelt murstensvæg uden hulmur) som Isover viser her: https://m.youtube.com/watch?v=dnj4MQkCsLY

Dvs. to lag isolering 2x45 mm, hvor det første lag er placeret mellem murstensvæg og ny væg i stålkonstruktion.

Der er afsluttet med dampspær og plader.

Nu har jeg så fået ødelagt min nattesøvn fordi jeg så denne her video: https://goerdetselv.dk/spar-energi/isolering/isolering-af-vaeg/toemrer-teknik-indvendig-isolering

Her er der 30 mm luft fra mur til ny væg.

Er der grund til den ødelagte nattesøvn eller kan jeg sove trygt og godt?

Hvad er den rigtige måde at gøre det på?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Indvendig efterisolering er en del risikobetonet, da du risikere at din eksisterende murs udtørringsmuligheder forringes betragteligt, fordi ventilering omkring murfeltet fjernes - og så risikerer du at der dannes skimmel. Det er derfor mest vigtigt når man isolere indvendigt, at hindre fugt i at trænge ind i konstruktionen - det sætter nogle skærpede krav til hvordan du udfører din dampspærre, især i forhold til tilstødende bygningsdele som etageadskillelse og øvrige tilstødende vægge. Det er også vigtigt at fugten ikke kan trænge ind udefra, så en indvendig isolering sætter også krav til, at din murstensvæg er i en god kvalitet.  Det er så vigtigt at man har styr på fugttransporten når man vælger indvendig isolering. 

I f.t metode, så anbefaler SBI at en sådan efterisolering udføres med  skeletkonstruktion der helt holdes fri fra eksisterende væg, og at der isoleres både mellem skelettet og væggen, og mellem stolperne i skelettet.


 Certificeret Statiker

Jeg synes i øvrigt ikke at videoen fra ISOVER viser en tilstrækkelig fastgørelse af dampspærren mod etagedækket og de tværgående vægge. Ved væggene skal dampspærren helt ud og sikre, at der ikke er passage mellem eksisterende væg og ny fortsatsvæg- I videoen gøres dampsspærren alene fast til fortsatsvæggen. Tilsvarende ved top- og fodrem, her bør dampspærren føres ind under remmene og fastgøres et stykke oppe på eksisterende mur.


 Certificeret Statiker

Er det i det hele taget klogt at bruge gipsplader imod de her kolde vægge?

Jeg har en halvt nedgravet kælder, som der kom nogle cm vand ind igen gulvet, da en drænpumpe gik død. 

Væggene er tørre. Så fugten som kom ind var via gulvet.

Tidligere ejer havde isoleret væggene med stålskellet og rockwool isolering og siden gipsplader. Det var faktum en tømrer der havde lavet det.

Der kom hurtigt mug/skimmel på bunden af gipspladerne ned imod gulvet.

Da jeg efterfølgende tog gipspladerne ned, var der sort i skimmel langt op over halv højde af disse plader, på bagsiden imod isoleringsdelen.

Isoleringen var ligeledes sort i samme højde.

Jeg ville ikke sætte gipsplader op imod en væg der er fugttransporterende. 

Mvh.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis