Jonsered have traktor har skæve forhjul

Min have traktor, Jonsered 2217A har gennem årene fået skæve forhjul. De vil begge to gerne køre ud til siden (Hjulbenet) 


Jeg kan simpelthen ikke finde en måde at rette dem ind igen. Nogen forslag?


Jeg har sat lidt fotos ind af hjulene og monteringen.


vh. Morten


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Styrestængerne der går hen til forhjulene - kan længden ikke justeres i den ene ende? Som "tommelfingerregel", skal hjulene "spidse" en lille smule - blot 1-2 mm. Du måler midt på hjulet (i navhøjde forrest på hjulet) hvor dækket er bredest. Sæt et lille mærke på dækket hvor du målte, og skub traktoren lidt frem, så mærkerne kommer "en halv omgang" bagud. Så måler du igen, og her skal målet altså være lidt større.


Søren O

Der er ingen justerings muligheder på styrestængerne. De har begge et fabrikslavet buk 2 steder hver. Min tanke er, at de gennem tiderne med på kørsler ned dækkene, er blevet "rettet" en smule ud... Men jeg kan ikke se noget der ser skævt ud...


 

Måske det skyldes slidtage/sløre i styretøj, og stænger.

Men er det noget der genere, at hjulene "vender lidt udad" ?


Vi prøver igen, i morgen --

Der er et par muligheder. Du kan jo forsøge at bukke styrestængerne lidt mere. Jeg tror dog ikke at de er blevet " rettet ud" ved påkørsel osv. 

Din foraksel vipper omkring en aksel. Hvis der er monteret spændeskiver på denne aksel - mellem forakslen og "stellet", kan du flytte en spændeskive til bagsiden af forakslen, således at forakslen flyttes lidt frem.


Søren O

Til Je-ns:

Det der generer, er at hjulene hele tiden kører lidt sidelæns. Forestil dig en prov der kører... Så i stedet for at bruge fremdriften til at køre fremad, så bliver en del af energien brugt til at "slæbe" hjulene gennem underlaget. Det er især tydeligt at høre og mærke på fliser og grus...


Til Søren O:

Jeg har selv tænkt på det med at bukke i styresængerne, men ved ikke hvor smart det alligevel er. Det med at vippe akslen hvor det er monteret, det kunne muligvis virke. Det må jeg teste af.


Vh. Morten


 

Annonce

Jeg synes ikke du skal begynde at bøje i styrestængerne.

Du kunne evt. "flytte" hullet ved A 

Men hvordan fungere styretøjet ved B, måske det i virkeligheden er der det er galt ?



Vi prøver igen, i morgen --

Så fik jeg kigget igen. Det er ikke muligt at flytte foraksel. Der er intet plads at give af.

Kan heller ikke justere ved styrtøjet (B) har lige lagt et foto af det også...

Er begyndt at tro det ikke kan justeres. Dog har jeg selv haft tanken med at flytte hullet (A)


 

Grunden til den kommer til og "skræve", skyldes normalt slidte bøsninger og måske spindel som hjulet drejer om. Du løfter snuden på maskinen i midten af forbroen. Når den hænger der, kan du mærke sløret i spindlen ved at løfte/slippe hjulet i hver side. Det er ikke umuligt det både er spindlen og bøsningerne der skal skiftes for det bliver som nyt igen. Normalt er de stumper ikke helt billige i indkøb.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis