Brænde til rygning

Hej folkens.

Jeg er blevet lidt bidt af at ryge mad. Men når man køber Webers poser med rygnings træ bliver det hurtigt pebret. Er der nogen her inde, der kender billigere løsninger. Jeg tænkte for eksemple at købe bøge træ brænde til brænde ovn og bruge det. Nogen der har prøvet det?


Patrick
Hej folkens. Jeg er blevet lidt bidt af at ryge... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

jeg købte en sæk med 20kg træmel (bøg) hos en slagter jeg tror det var ca 100kr. Det bruger jeg til koldrygning eller drysser på briketterne. Flis der finder jeg nogle pinde fra haven. Ahorn og blomme har jeg prøvet. Sidst varmrøg jeg to makreller i weberen med bøgesmuld og ahorn. De blev rigtig gode.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Min nabo har en kæmpestor rygeovn (koldrygning) , man kan gå ind i den ,  og han bruger bare diverse grene fra haven (æble) de bliver kørt igennem en kompostkværn og så har man den  fineste træsmuld , det skal derefter soltørre , så er det klart til brug.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Windows man skrev den 29-09-2017 14:58:09

Ja ja det er skam billigt. Jeg lavede bare sjov fordi det virkelig lød som om det var en reklame. Tror også jeg køber et par poser hickory så. 

Haha jammen det er det jo nærmest også, men jeg har intet med Bilka at gøre - udover at jeg er en glad kunde når der er 75%

It manden du insisterer jo bare på at lyde som en reklame. .


Tak for alle rådene jeg kan desværre ikke gør det med at tage grene fra egne træer da jeg ikke har så mange træer 


Patrick

Win, hickory er et nøddetræ. Det nærmeste vi har i DK er nok et valnøddetræ, men hassel (og kastanie) kan givet anvendes også selvom det næppe giver helt samme smag som hickory. 

Mht. du ikke selv har egne træer, så er der vel råd for det på gengrugspladsen, gå en tur i nabolaget og spørge, en tur i skoven etc. 

PS Lidt sproglig bonusinfo: Når man tilbereder mad med røg, så hedder det røgning, ikke rygning :)

Annonce

Jeg troede både det hed rygning og røgning. Har hvert fald set det blive stavet på begge måder. Men jeg kalder det røgning fra nu af

Men jeg må prøve mig lidt frem med forskelligt træ.  Lars on kender du en særlig god mix af træ + kød som du kan anbefale at prøve? Jeg har prøvet hickory + vildsvinekølle som smagte fantastisk. Men mangler lidt inspiration til mit næste forsøg. 


Patrick

 Hickory er et træ i junghans familien som også vokser i Danmark , de er ikke særligt udbredt , men de findes rundt omkring , bl.a i botanisk have , det er bare at lægge en nød i jorden og så har snart dit eget rygetræ til røgning..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Gad vide hvorfor det så hedder rygeost når det er røget på halm. ;-) 

Enebær(busk) er ret godt til fisk.

  

Hej alle sammen. Fandt lige den her hjemme side der sælger alle mulige forskellige træpiller til rygning dit 130 kr for 9 kilo. Det godt nok meget! billigere end Webers.

https://www.danishoutdoor.dk/grillu...-til-grill

 Tror jeg prøver at købe dem næste gang. Så slipper jeg også for at skære det i mindre stykker som jeg ellers skulle hvis jeg havde købt brænde. 


Patrick
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis