Træ til vinduer

Har nogle gamle staldvinduer, som er mere eller mindre rådne i bunden. Jeg vil gerne prøve at skifte bunden ud. Men gider ikke skifte ud med noget dårligt træ. Skulle gerne være samme kvalitet som det gamle. Men hvad kan sådan nogle typisk være lavet af? Er det bare fyrtræ. Vinduerne er fra 60,erne måske før.

Hvor finder man iøvrigt kvalitetstræ i dag?


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke hvilken træsort staldvinduer er lavet af, men hvis det er fyrretræ bør du bruge kernefyrretræ. 


Hej Axell

Den forkromede løsning er bundstykker af eg.Det holder din tid ud.

Jeg har gjort det på nogle vinduer i vores hus.

Jeg købte det hos Odense Lavpristømmerhandel  olt.dk

Venlig hilsen Johnny


Johnny cnc

Dyr løsning, men en mulighed. Det er bare hårdt at arbejde i.


 

Kernefyrretræ arbejder normal ikke, der kommer i få tilfælde højest små revner, tror ikke du kan købe det på et almindelig byggemarked, det skal være en trælast der (kun) handler med håndværksmestre, eller et grossistfirma som fx. International Hårdttræ. 

Johnnys ide er osse udmærket, og så slemt er eg altså heller ikke at arbejde med hvis man har det rigtige værktøj. 

Ps. Hvis det ikke er nemt og fremskaffe, så køb et træ i skoven og opbearbejde det fx. ligesom Bonderøven. 

Annonce

Kan så godt være fyrtræ er godt nok i kernetræ. Men tænker på om det kan være cedertræ. Men er det ikke en slags fyr.


 

Jeps, Cedertræ er i familie med stedsegrønne nåletræer, supergodt til udvendig beklædning. 

Jeg har nogle staldvinduer fra omkring 1950, som også var rådne i bunden, som jeg har renoveret. Jeg tror de er lavet af teak, i hvert fald noget rødligt træ, men det syntes jeg var for dyrt, så jeg købte i stedet noget masuranduba, som jeg skar til, høvlede og fræsede false i og det blev rigtigt godt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis