Affugter

Jeg kunne godt tænke mig at købe en affugter for at se om jeg kan undgå dug og vand i alle vinduer om morgenen i vinterperioden. Ja, jeg lufter ud med gennemtræk minimum 2 gange i døgnet og holder en temperatur på 20-21 grader om dagen og 19 om natten.  Så jeg tror vinduerne er en del af problemet, selvom det er termoruder.

Men nu kommer mit spørgsmål:
En affugter suger jo den fugtige luft ind og puster den tørre luft ud igen. Betyder den så at der ikke dannes noget undertryk overhovedet?

Det er meget vigigt for mig at vide, idet jeg bor i rækkehus og er voldsomt generet af cigaretrøg der trænger ind til mig fra naboen. Det er helt ekstremt når jeg bruger emhætten og glemmer at åbne et køkkenvindue på klem samtidig. Jeg vil ikke bruge penge på at forstærke problemet yderligere, så hellere leve med kondens i vinduerne.

Så, laver en alm affugter (Woods MRD-14) undertryk?

På forhånd tak

Vh. Marianne Mortensen

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så længe det er en affugter du stiller op indendørs, uden nogen slange ind/ud af vinduer, så nej, ændrer den ikke på hyttens tryk.


 

Steensen skrev den 25-09-2017 11:01:24

Så længe det er en affugter du stiller op indendørs, uden nogen slange ind/ud af vinduer, så nej, ændrer den ikke på hyttens tryk.

 Det lyder godt :-)

Men nu har jeg læst, at de bruger rigtigt meget strøm! Tror jeg må købe mig et hygrometer først for at se om der virkelig er for meget fugt i lejligheden eller om det er ruderne der er noget galt med!

En Woods affugter er en af de bedre. De får generelt fine anmeldelser. Woods skriver at affugteren afgiver væsentligt mere energi end den optager, så selv om den bruger energi, er det ikke helt tabt.

Ja, start med et hygrometer, men hvis kondens er så stort et problem, så er affugteren sikkert løsningen. 


Søren O
Søren O skrev den 25-09-2017 17:18:09

En Woods affugter er en af de bedre. De får generelt fine anmeldelser. Woods skriver at affugteren afgiver væsentligt mere energi end den optager, så selv om den bruger energi, er det ikke helt tabt.

Ja, start med et hygrometer, men hvis kondens er så stort et problem, så er affugteren sikkert løsningen. 

 Tak for dit svar :-)

Ja, jeg har også kigget diverse tests og anmeldelser og har set at Woods skulle være udemærket.

Det undrer mig bare at der er så meget kondens om vinteren. Byggeriet er kun ca. 25 år gammelt. Jeg lufter jo ud som man skal osv. Her føles heller ikke fugtigt. Problemet kunne sikkert også afhjælpes hvis jeg hævede temperaturen, men det er svinedyrt at varme den op i forvejen så det vil jeg ikke.

Men små digitale hygrometere er ikke ret dyre, så det prøver jeg nok.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis