Valg af klinge til kap-/geringssav

Hej,

Min nuværende klinge laver ikke et pænt snit i lister og krydsfinerplader. Kan nogen anbefale mig en klinge til pæne snit i lister (blødt træ). Idag har jeg en CMT rundsavsklinge 216 x 2,8 x 30 mm. m/48 tænder. Den er meget effektiv til tømmer.


Mvh.,

Chr.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jo flere tænder jo finere snit, men det går selvfølgelig ud over skrærehastigheden  forstået på den måde at jo finere snit, jo langsommere skal du føre saven igennem træet, for at undgå brændemærker.
Krydsfiner er kendt for at flosse næsten ligegyldigt hvilken klinge du anvender,  her handler det om at have "offertræ" på snittet.
Eller du kan køre saven igennem baglæns så tænderne ikke griber fat i træet, men det er nemmere på en rundsav end en kap sav. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg er ikke sikker på at du har ret i at det er et spørgsmål om antal tænder. Jeg har en anden klinge med 36 tænder, som saver pænere end den med 48!

Jeg kører med 60 tænder når det er fine snit på tværs af årene, og plader.
Men skal du derimod skære langsgående snit (med årene), skal du bruge færre tænder (36-40) for at opnå et fint resultat (plus at man normalt bruger smalle klinger til langsgående snit).
Men klingens bredde og slibning samt vinkel spiller naturligvis også ind på resultatet. 

Men husk på at klinger bliver slidt, og "slammet" til af "snask" fra træet. Du kan prøve at rense din klinge i varmt sæbevand, jeg blev forbavset over hvor meget skidt der sidder på ellers "ren" klinge    
http://www.maskinkorekort.dk/vaerkt...inger.aspx


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

jeg har lige købt bosch kap sav, hvor der naturligvis var formonteret en bosch top præsision klinge. den laver snit så man tror det er høvlet og poleret.

hvis man skære 1 mm af, så kommer der en "spåne" ud af den i hele snittets længde..meget overbevisende.

har bestilt en tilsvarende klinge til min rundsav...


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis