Åbning af inspektionslem

Hej,

Jeg har et lille problem med at åbne inspektionslemmen til min 12v loftbelysning på badeværelset.

Da jeg købte huset stod det noteret i tilstandsrapporten at den bygningssagkyndige ikke kunne åbne inspektionslemmen.

Efterfølgende har jeg haft en VVS’er ude i forbindelse med en anden opgave, og han kunne heller ikke åbne inspektionslemmen.

Det ligner til forveksling Knauf CLIPS ON STANDARD Inspektionslem, og målene passer til deres 300x300 (Udvendig mål mm: 330x330). Lågen på den burde være forsynet med snaplukke iflg. deres hjemmeside.



Er der nogen her der har et tip til hvordan den skal åbnes?

Jeg har forsøgt at hive ned i den, skubbe den op, trække den til siderne.
Jeg er ret sikker på at jeg ødelægger loftet hvis jeg bruger flere kræfter end jeg gør nu

På forhånd tak,

Danny

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altså jeg kender ikke lemmen, men du kan jo være så uheldig at lukke ordningen har drillet hvorefter nogle har limet den fast. 

I mit hus var der fx nogen der havde fået den "glimrende" ide at støbe et betonkloakdæksel fast (endda med noget utrolig hård beton). Tror den slags sker fordi folk i øjeblikket bare vil have et godt resultat også ikke tænker på at der faktisk er en grund til at det skal kunne åbnes. 


Hvis det bare sidder fast og du må og skal have det op så ville jeg bore hul med et metalbor i hjørnerne også skære op med en nedstryger. Så kan du komme op og se og har så også mulighed for at lave en løsning der kan åbnes bagefter. Men det koster selvfølgelig både tid og penge 


Ask

Den ligner inspektionslemmen jeg har i min lejlighed, oden skal bare trækkes lige ud, altså vinkelret på væggen.

Hvis du ikke kan det, så må du forsøge at få en spartel ind langs med kanten hele vejen rundt (parallelt med gipsen), i tilfælde af den er limet fast.

Der er ca. 3cm flade/kant rundt, så spartlen skal kunne komme et godt stykke ind.

Hvis spartel løsningen ikke er nok, så må du igang med at vride den løs f.eks. med spartler (flertal) og/eller skruetrækkere.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Danny,

Når jeg ser på billedet ligner det at den er hængslet i højre side og man skal så trække ned i venstre side.

Eller er den deformeret i venstre side ved at man har forsøgt at brække?

Mvh


Mange tak for jeres råd.

Jeg havde forsøgt at skære den fri med en hobbykniv.
Det lykkes mig at få den ned ved at holde en fladkærvet skruetrækker ind i fordybningen i venstre side og løfte mig selv op.

Ved ikke om der var noget i vejen med den inspektionslem, for det virker underligt at den først gav efter på det tidspunkt hvor loftet så småt begyndte at bue og mine tæer ikke længere rørte gulvet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også