varmepumpe gamle radiatorer

Hej, søger nogen med lidt erfaring med varmepumper.

Vi bor i et gammelt uisoleret bondehus (kun dobbelt murstensvæg). Har undersøgt muligheder for efterisolering, og det bliver lidt for voldsom en omgang arbejdsmæssigt og budget-mæssigt lige nu...

Huset og brugsvand bliver varmet op af et oliefyr. Dels er det dyrt, dels er jeg ikke glad for den miljømæssige impakt dette kræ har...

Vi har lige fået bygget en stor lækker masseovn i vores stue, som forhåbentlig kan spare på olie-forbruget.På 1.sal, hvor vi har en lejer boende, er det dog stadig nødvendigt med radiatorer. Vores radiator-system er bygget sådan op, at varmt vand kører gennem rørene selvom radiatorerne er skruet ned, og min fornemmelse er, at bare denne gennemstrømning sluger en hel del... Om sommeren slukker vi selvfølgelig for pumpen, der sender vandet rundt...

Jeg overvejer lidt at finde en "billig" brugt højtemperatur varmepumpe til radiatorer og brugsvand, men er det mon overhovedet muligt at varme 1.salen op (to rum på ca 30m2 i alt), når der nu er isoleret så dårligt? Har fundet varmepumper, som varmer vandet op til 65 grader -  hvor meget varmer oliefyret det mon op til?


Har fundet den her varmepumpe brugt til 9.000,- : https://www.viessmann.dk/da/beboelsesejendom/varmepumper/luftvandvarmepumper/vitocal-350a.html

Ser det fornuftigt ud? Og hvad mon det vil koste i arbejdsløn at få vores oliefyr skrottet og skiftet ud med sådan en fætter?

Håber på lidt gode råd og fifs, på forhånd mange tak for hjælpen. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For de nysgerrige er her et billede af vores masse-ovn. Og hvis man skulle undre sig over, at vi har råd til sådan en svend, men ikke efterisolering, så fik vi bygget den på en workshop, hvor jeg brugte en masse tid og energi som medarrangør, så den har kun kostet os materialerne - omkring 7.000,- 

Økonomi og prioriteringer er jeg forlængs holdt op med at undre mig over. Ser iøvrigt fantastisk ud, og sikkert også effektiv. Mon ikke den i sig selv giver et tilskud til varmen oven på.

Oliefyr kan naturligvis stilles til en hvilken som helst temperatur, det kan du se på termostaten. Men 55-60 grader er meget normalt. 

Det vil helt sikkert kunnespare jer nogle penge, men jeg ville nok bare købe en der næsten kunne klare det, og så sætte den ind i systemet og beholde oliefyret til backup i meget kolde perioder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu er jeres masse-ovn installeret, men ellers hvis i forventer at bruge brændeovn som primær kilde til varme, så er der mange modeller med gris i, som kan supplerer gevaldigt til centralvarme anlægget.

Dette er jo så kun relevant i jeres tilfælde, hvis i skal have brændeovn nummer 2 installeret og værende aktiv.

Dit hulrums isolering skulle du tage at få undersøgt noget mere på. Kan ikke huske om det sluttede her til januar 2017, eller om de forlængede det til 01/01-2018, at du kan få tilskud til at få hulmurs isoleret dit hus, så du kommer ned på en pris i omegnen af 10000 for hele hytten, selv ved en 2 etagers murermester villa på 200m². Ligeledes er der også mange penge at hente på at få blæst isolering ind på loftet. Men du har jo sikkert fået en energi-rapport med på dit nykøbte hus, og der i er der jo flere forslag til rentable energi optimeringer, men du skal ikke gå ud fra de priser nævnt er 100% korrekte, du kan sagtens finde alternativer til de konkrete forslag der er i energi rapporten, som er billigere og tilsvarende effekt. (f.eks. bruge en anden model & producent af varmepumpe i luft til vand anlæg)


 

Hej Steensen,

tak for svar. Havde formuleret mig lidt dårligt, der er ikke hulrum i vores mur, kun to lag mursten (det jeg mente med dobbelt), så hulrums-isolering er desværre ikke nogen mulighed, har fået det tjekket...
Det er et hus vi lejer af min mor, så der er ingen energi-rapport...

Annonce

Har du overvejet et pillefyr? Alt efter hvordan dit oliefyr er installeret, vil de nemt kunne udskiftes med et pillefyr. Og der er ingen problem med fremløbstemperaturen. Vi blev frarådet en varmepumpe da vi skiftede fyr, da den ikke vil kunne følge med på de kolde dag. Men der er nok sket noget med varmepumper siden. 

Vores hus gik fra 25.000 kr til 11.000 kr i årlig varmeudgift. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Ved et gammelt radiatoranlæg bliver du ikke ret meget med 65 C fremløbstemperatur. Gamle støbejernsradiatorer er født til 90-60 - Siden gik vi over til  70-40, som stadig er standard. Radiatorernes effekt falder eksponentielt med fremløbstemperaturen. Kommer der kun 60 C lunken vand - mangler du varmeeffekt.
ved  -12 C - 65 C går en luft-vand varmepumpe nok i COP=1. 

Uden større ombygninger af varmekreds og nedsat varmebehov er en varmepumpe nok ikke nogen god ide. 

Pillefyr er en her-og-nu løsning. Husk at det kræver vedligehold - ligesom din masseovn. 



Da vi gik over til luft/vand varmepumpe, eksperimenterede jeg forinden med at skrue fremløbet på pillefyret ned til 45 grader, medens der var 5-10 grader uden for, for at fornemme, hvordan det ville spænde af. Jeg havde normalt holdt en fremløb på 60-70 grader.

Der er pladejernsradiatorer, ca 22 år gamle, i huset. Huset blev isoleret ca efter de gældende normer den gang. Det gik glimrende, så vi skred til værket og fik installeret varmepumpen. 

Lad mig nævne, at det ikke var utilfredshed med pillefyret, at vi skiftede, men alene pga. der skulle investeres noget i det gamle anlæg. Jeg er også blevet for gammel til at tumle med træpiller og aske.


Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis