Bilsubwoofer forebindelse aktiv sub til radio. Fatteringenting.

Jeg vil gerne forbinde: 

Radio Sony CDX DAB 500U

SUbwoofer Alpine Swe 1000

Sony radio fungerer med de inbyggede højttalere i min Renault Kangoo. 

SUbwoofer er forbundet med 

1 .batteri (Gul ledning)

2.  En remote så man kan justere bass og volumene

3. Jord. (sort ledning)

4. RCA stik til radioens højttaler udgang. 

5. Ikke forbundet blå-hvid hvis ledning der hedder "remote on" Der er en indgang påbagsiden af SOny radioen der hedder remote in. Så det er jo logisk men stikket passer ikke.  Det er visst den blå hvide ledning der tænder subwoofer fra radioen. 

Ny DABradio og den skal forbindels til aktiv-subwoofer. 

Der er en installations manual https://www.sony.dk/electronics/support/res/manuals/Z011/Z011427111.PDF


Bornholm er et dejligt sted.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

blå hvide ledning fra radioen tænder subwoofer, og den skal sætte til subèn.

kunne ikke finde ud af hvad dit spørgsmål er?

 

Sorry jeg forklarer ikke godt nok ser jeg. 

Opgaven er forbinde radio med subwoofers blå-hvide ledning. 

Jeg har en blåhvid ledning der gr ud fra subwooferen, som jeg ikke ved hvor skal forbindes til radioen. Der er et hul bag på den nye radio der heddder "remote in" og bå hvid ledning hedder "remote on" men stikket passer ikke, der er noget gummi skal jeg flå det af og tvinge ledningen ind i hullet.   Den gamle radio var letterer at forbinde for der var stik og ledningsfarve der passede sammen.  Her er et diagram fra manualen der er linket til: Det er så radioens bagside. 



Bornholm er et dejligt sted.

Remote fra subben skal have 12v fra bilens tænding når du drejer nøglen. De fleste radioer kan levere dette signal gennem deres ledningsnet. Som regel er der en ubrugt ledning der bare svæver bag radioen. Hvis der ligger 12v på denne når du tænder radio, kan den bruges. For at teste om dit setup virker, kan du tvinge din sub Amp on ved at forbinde et stykke ledning mellem dens +12v og remote in sko. Du kan dog ikke bruge denne løsning permanent idet forstærkeren så aldrig slukker.

Der er ofte et ledningsdiagram bag på radioen eller i manualen som beskriver ledningsnettet, så du burde kunne finde din 12v tændingsudgang via dette diagram.

Håber det kunne hjælpe lidt.


Elektronikteknikeren

Har lige læst din manual. Du skal bruge blå/hvid stribet "rem out" fra dit ledningsnet på radioen.

Så funker det.


Elektronikteknikeren

tak for udførligt svar, der er ikke en løs blåhvid ledning på radioen jeg kan forbinde til. Jeg er bange for at jeg ikke forstår denne sætning fra Gregeren:
"For at teste om dit setup virker, kan du tvinge din sub Amp on ved at forbinde et stykke ledning mellem dens +12v og remote in sko." 

Det er vel at får den blå hvide strøm så virker det hele men det skal komme fra radioen ellers spiser suben strøm hele tiden ikke santd? 


 Jeg har bedre fotos som forklarer  sagen bedre:bagside af radio:

Her er begge enheder sub og radio:


Subwoofer: 


Jeg manger så at forbinde blåhvid ledning der tænder for subwooferen og der er ikke en løs ledning som der var i den gamle radio. Det gamle system ses her, der er en løs blå ledning som lige passer det har den nye ikke. 


Skal jeg så klippe den nye blåhvide ledning udfra samlingen som ses her eller købe noget andet ? 




Bornholm er et dejligt sted.
Annonce

Ja den  blå/hvide kan evt. Klippes over og loddes sammen med den blå til radio.

Du kan teste den på pin5 i stikket inden du klipper. Det er vist i dit diagram. Pin 5 er udgang til Amp, rem out. Eller til 12v antenne.

Du kan bare måle med et multimeter relativt til stel et sted på bilen. Når radioen tændes skal der ligge 12v.

Mht. Lusen på forstærker var det blot et trick til at teste om forstærkeren tænder på remote. Det er ikke en permanent løsning.


Elektronikteknikeren

Hvis jeg forstår det rigtigt:


Der er blå hvid ledning i både sub og radio, de skal forbindes. Først teste i pin 5 på radioens stik om der er 12v, så klipper jeg blåhvid radioledning og forbinder med blåhvid subledning (med samlemuffe eller er det usportsligt skal det loddes ?) 


tak for god hjælp. 


Bornholm er et dejligt sted.

Ja du har forstået det rigtigt. Jeg ville foretrække at lodde og krympe.


Elektronikteknikeren

OK lodde og krympe er det bedste. Jeg lærer meget af denne hjemmeside.  Stelforbindlese ("jording" som nordmænd siger) skal sidde tæt på subwoofer da den har egen forstærker ombord.) 


Bornholm er et dejligt sted.

Ja du trækker en lokal stel fra sub forstærkeren til nærmeste bolt/skrue i karossen så stelledning bliver så kort som muligt.



Elektronikteknikeren
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis