M2 ikke forbundet

Hej med jer,


Jeg forsøger at forbinde en lampe til et lampeudtag via M2.  Da der er afbryder direkte på denne lampe, håbede jeg at dette ville være en fast fase (sådan det er lavet alle andre steder i huset)

M1 er bundet sammen med nogle spots og kan tændes og slukkes flere steder (korspondance)

I dette lampeudtag er M2 bare ikke forbundet. Så hvad nu? kan  jeg selv etablere en fastfase til M2? og i så fald hvordan.

Indsat billede nedenfor men jeg ved ikke hvor nemt det er at se :-). (den brune ledning der rager ud fra lampeudtaget er en jeg brugte ifm med måling på selve connectoren. Den var malet ret voldsomt over så jeg var usikker på om den overhovedet kunne lede. Ledningen er altså ikke en del af installationen inden jeg begyndte at rode med det.)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er rent gætværk at sige hvad der ligger på de 2 kronemuffer. 

Har du en konstant L i dåsen? Hvis ja kan du jo bare sætte den på M2.
Hvis nej, så kan du rille væggen og trække en derhen. ;-) 


M2 er beregnet til mellemledning 2. Hvis der er en fast fase i dåsen, kan du forbinde den til klemmen mærket L, hvis der er en klemme i det hul der er mærket L. Skulle der ikke være en klemme i L, kan du flytte klemmen fra M2 til L..Jeg gætter på at de to hvide er fase, som skulle kunne forbindes til L i lampeudtaget. Hvis de hvide hører sammen med korrespondancen, er det ikke sikkert at fasen er i dåsen, og så har du et problem større eller mindre afhængig af hvordan din installation er lavet.

Tilsyneladende har du en jordledning, der er samlet med en hvid ledning uden samlemuffe, hvad er det for noget?


fase

Tak for svar begge to!

Fabin, ledningerne er ikke hvide men nærmest lysebrune. Og den har jeg tjekket med polsøger. Desværre ingen held.

Det er vidst billedet der snyder lidt; jord ender ikke i en anden farve ledning (heldigvis! ), men løber op i loftet bagved de andre ledninger. 

Har du en ide til hvad de lysebrune ledninger kan være for noget?

Jordleder ser rigtig ud. Og med korrespondance på noget andet lys er det ofte 2 sorte der sidder i M1 og de 2 hvide skal så være samlet som det er. Når man skifter på korrespondancen kan der komme spænding på dem . Jeg synes at kunne ane at der længere oppe sidder en eller flere brune i en muffe. Det er dem man skal have fat i hvis man skal finde den faste fase. Så træk det hele ud så du kan se hvad der sker. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Prøv at skille de brune ledninger ad og se om korrespondancen stadig virker. Gør den ikke det hører de sandsynligvis til korrespondancen og kan ikke bruges som fase. Der sidder en samlemuffe oppe i dåsen. Kunne det være en fase.


fase

Der sad netop en samlemuffe helt oppe i dåsen der viste sig at være fase

Tak for hjælpen! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også