Kan man bejdse på hvid-olieret egetræ?

Hej! Jeg har et spisebord i massivt eg, som første gang blev behandlet med ufarvet olie, siden med hvidpigmenteret olie. Jeg har været grundig til at vedligeholde det med slibning og olie i de 5 år jeg har haft det.

Det er længe siden jeg sidst har behandlet det nu, ( ca 1 år) da jeg har været i tvivl om, om jeg overhovedet skulle beholde det. Så på den måde er træet vel lidt mere modtagelig end ellers?

I anledning af flytning, vil jeg hellere have et mørkt spisebord. Spørgsmålet er om det er muligt at bejdse det, eller på anden måde gøre det mørkt?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når man normalt bejdser træ er det for at få en pæn overflade,hvor man kan se årerne.Du kan godt bejdse dit bord,men det forudsætter,at træet er fri for tidligere behandlinger.


bh
optisana skrev den 19-09-2017 08:38:21

Når man normalt bejdser træ er det for at få en pæn overflade,hvor man kan se årerne.Du kan godt bejdse dit bord,men det forudsætter,at træet er fri for tidligere behandlinger.

 Hej optisana. Tak for dit svar!    Det er nøjagtigt hvad jeg ønsker. Kræver det mon at bordet bliver høvlet, eller kan en grov slibning gøre det?

kovas skrev den 19-09-2017 15:27:52

Hej.

trip trap har noget maghoni og sort bordplade olie.

 Hej Kovas. Tak. Ved du om man skal have slebet AL den nuværende olie af, før man kan få et pænt resultat? Jeg er lige flyttet og har slebet og malet alle døre, karme paneler og naturligvis har væggene har fået nogenlunde samme tur. Så jeg hopper gerne over hvor gærdet er lavest, hvis jeg kan slippe afsted med det.   

Du burde kunne klare det med en affedtning af træet, eksempelvis med trærens. Træets fibre vil nok rejse sig lidt, så en finslibning efterfølgende vil der sikkert være behov for, men der er ikke behov for grovslibning eller høvl.
http://www.triptrapwoodcare.dk/shop/product/traerens

Annonce

Du skal bare være sikker på,at overfladen er 100% fri for olie,slib hellere en gang for meget,følg Lars ON,s vejledning,brug hvide klude til aftørring,når der ikke er spor efter olie på kludene,skulle det være iorden.Efter færdig behandling vil det være en god ide,at behandle bordet med en vandbaseret klarlak,da bejdsen ikke beskytter særlig godt.


bh

Hej.

Nu er det ikke fordi jeg vil kloge mig vildt på det her emne, men hvad er det for bejdse optisana vil bruge?  tror ikke man kan bejdse på en tidligere oliebehandlet overflade.da olien trænger ned i træet. Når jeg nævner trip traps. olie er det fordi det er et oliebehandlet bord. Hvis man bruger det så skal man ikke lakere ovenpå. Lars ons forslag til affedtning er efter min mening netop til hvis man vil fortsætte med oliebehandling. Men et link til den anbefalede bejdse kunne jeg godt tænke mig.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hvis efterbehandlingen skal være bejdse og ikke farvet olie får man nok størst succes med spritbejdse.

Nu var det altså ikke mig der vil bruge bejdse,men Nørland,og selvfølgelig kan man bejdse et bord der har været oliebehandlet,men læs ovenstående,og som Lars On skriver,skal det være spritbejdse.


bh


Jamen det er jo godt så. Men når Nørland spørger om det er muligt, så er det vel fordi han ikke ved det, men det er det så. For mig er det absolut ikke en selvfølge. og jeg ville ikke rode mig ud i det, og sprit og olie er jo heller ikke det mest forenlige. Men håber at Nørland poster et billed af resultatet.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også