Ekspansionsbeholder kaput, kan jeg bare skifte

Hej

På vores gasvarmeanlæg sidder der sådan en beholder som på billedet, kan jeg umiddelbart bare skifte den ud med en ny som på linket, eller er der andre der kan anbefales. Er det vigtigt at den rummer samme mængde, 14l.

Den er helt fyldt med vand og anlægget har tabt tryk over en længere periode, med hyppige efterfyldninger. Så jeg går ud fra det er den der er noget galt med. Der er ikke nogen synlige utætheder.

 http://vvs.dk/ekspansionsbeholdere/lukket/product-130255.htm



Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din nye expansionsbeholder skal mindst have samme rumindhold som den gamle, dvs. den gerne må være større. Den du linker til sidst er derfor ok. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du kunne jo lige prøve om membranen stadig er tæt. Sidder der ikke et skilt på beholderen hvor der er angivet et fortryk. Vil tro at der står 0,5 bar. 

Du tapper vand af dit anlæs, så vandstanden er under din trykekspension. Pump luft i din beholder gennem den påbyggede ventil. Der skal ret hurtigt komme tryk på din beholder, og når alt vandet er ude af din beholder skal lufttrykket være stabilt. Hvis trykket falder - ja så er det ny beholder.


Søren O

Luft er udmærket, men nitrogengas er bedre og det kan de fleste autoværksteder hjælpe med.  

Hej igen, tak for jeres svar. Jeg har nu afmonteret beholderen og pumpet 2,5 bar i den via A. Der kommer nu lidt luft ud af B, kan jeg så konkludere at den er utæt?


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hvis A er "cykel-ventilen" og B er sikkerhedsventilen må svaret ind til videre være nej. Hvis trykket stiger og falder i beholderen er den færdig. 

Ps. Beholderen skal lyde hul på den ene side og lyde massiv på den anden side hvis du banker på den.

Annonce

A er cykelventil og B er der hvor den er monteret på rørstrengen. Den lød meget fuld over det hele inden jeg afmonterede den.

Hvis der kommer nogen form for luft ud når jeg har pumpet den op via "cykelventilen" er det så ikke tegn på den er utæt


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Jo når den er afmonteret, og der fortsat kommer luft ud ved den 3/4" som du beskriver som B Så er det helt sikkert at membranen er utæt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak igen, jeg køber en ny.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Det kan jo i princippet (hvis beholderen er afmonteret og tømt for vand) være luft på den anden side af membranen der bliver presset ud når der bliver pumpet luft ind i ballonen. Men selvfølgelig hvis du kan blive ved med at pumpe luft ind og det bliver ved med at fise ud er den kaput. Eller trykket falder på manometer på din pumpe. For jeg går ikke ud fra du kan aflæse trykket på manometeret på sikkerhedsventilen når beholderen er afmonteret, Modsat kan du vel heller ikke konstaterer at luft fiser ud hvis beholderen er monteret på røret.   

Ja det er lidt tricky, jeg lagde lidt vand i rørstumpen B og der kom tydeligt bobler op, så utæt er den.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis