Begreber el-eftersyn

Hej.

Jeg kigger på et hus, som er udbudt til salg. Der lidt bemærkninger i el-syns rapporten:

230v spot badeværelse + 230v spots køkken får følgende bemærkning:

K2 Samlinger er ikke foretaget i egnet materiel eller kapsling
Der er ikke anvendt korrekt kabel.

Er der virksom beskyttelsesleder til tilslutningsstederne/armaturerne?
K2 Der mangler beskyttelsesleder i én stikkontakt eller ét tilslutningssted

Spørgsmål: 

1) "Beskyttelsesleder" er det det samme som jordledning?

2) "Egnet materiel/kaspling/ukorrekt kabel"? "Kapsling" er det f.eks. de der "urtepotter" som skal være over spottene af hensyn til varme, eller er der tale om kapsling af el?


Jeg ved godt det kan være svært at svare på noget teoretisk, uden at skulle tage en masse forbehold.   


Træd ikke på mine ledninger :o)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1) Jord ledning og beskyttelsesleder er ikke det samme!. Den gulgrønne er beskyttelsesleder, og jordleder er den der går fra tavlen og til jordspydet.

2) Egnet materiel - der skal man se i anvisningen for produktet. Det er ikke sikkert at en urtepot er ok....

Hej Sten.

1) D.v.s. som lægmand skal jeg ikke regne med at "jordforbindelsen" virker i samtlige stikkontakter. Det kan jeg godt leve med.

2) Jeg mente ikke "urtepotte" i bogstavelig fald     - jeg ved der findes nogle godkendte boks" af en slags, fx. link . Spørgsmålet er, om problemet er den slags, eller om det er den elektriske samling der halter med hensyn til kapsling. Nu bruger man det lille ord "eller" i rapporten - så det bliver noget gætteri. Må få en fagmand til at se på den del vedr. udgiften til lovliggørelse.

P.S. Min tidligere nabo var ejendomdmægler, og han nævnte over plankeværket, at loftspots i næsten 100 % tilfælde er installeret ukorrekt. Og hvor har han ret.   '

Tak for hurtigt input.   


Træd ikke på mine ledninger :o)

1. En jordleder er teknisk det samme som en beskyttelses leder, jeg tror det handler lidt om om hvor gammel vedkommende er der har skrevet det. Før i tiden hed det altid jordledning, fordi de stort set kun optrådte i 3 fasede installationer (det der i Jylland hedder kraft installationer, vaskemaskine, komfur, oliefyr mm).  Men da det sidenhen er blevet mere almindeligt med jord i den traditionelle lysinstallation, så har den mange steder skiftet navn til beskyttelses leder... men sjovt nok så kan man ikke købe en stikkontakt med beskyttelse.... det hedder en stikkontakt med jord   
2. Ukorrekt kabel,  kan henføre til at der er anvendt kabel der ikke er godkendt til halogeninstallationer. Men her handler det om hvad lampen er godkendt til, og det gælder også kapsling, som er den "kasse" som lampen måske skal monteres i. Nogle lamper er godkendte til at montere direkte i isolering uden bagdåse, andre er ikke...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er ikke sådan med de begreber!   Det var også derfor jeg spurgte.



Træd ikke på mine ledninger :o)

Når der  nævnes "samlinger ikke foretaget i egnet materiel " " kabel ikke korrekt" Så menes der naturligvis samledåser til el, og at der er brugt forkert kabel. I den forbindelse har det ikke noget at gøre med kappe over spots. 

I daglig sprog er jordleder og beskyttelse leder det samme, som Henrik antyder. Altså den gul/grønne elder der er forbundet sammen og til jord. 

At det er galt med kapsling m.m. ved spots skal nu ikke afholde dig fra at købe huset hvis ellers der er andre forhold der taler for det. Jeg tror ikke det er nemt at få en anmærknings fri el rapport i ældre huse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, tak. Huset er fra 2007, og renoveret for 2 år siden. Utroligt at folk altid skal fuske med de ski.. spots, i stedet for at lave det ordentligt første gang. 😡

Huse skal jo altid sælges før eller siden, og hvis ikke det er , så er det dine arvinger! 😇


Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis