Gynge ophæng i stålbjælker?

Hej alle sammen!

Jeg står og overvejer muligheden for at fastgøre en gynge (ja, af den sjove slags) i mit loft, det er lykkedes mig at finde loftsbjælken, men den lader til at være lavet af stål (HEB-bjælke eller sådan formoder jeg?).

Er det helt umuligt at fastgøre noget i eller omkring sådan én? Eller er der nogle tricks jeg bare ikke kender til.

På forhånd tak.


Rigo
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Langt nok stålbor og så en gevindstang med bolte I begge ender burde klare opgaven.

Bor hul, skær gevind og øjebolte med gevind op i bjælken. Regn med at skulle bruge M10.


Bent Andersen skrev den 13-09-2017 19:59:19

Bor hul, skær gevind og øjebolte med gevind op i bjælken. Regn med at skulle bruge M10.


 Kan jeg bruge en almindelig boremaskine til det og almindelige metalbor?


Rigo

Ja det kan du. Derudover skal du have fat i en M 10 snittap og noget skæreolie/pasta. Hvis du aldrig før har skåret gevind, må det kraftigt anbefales at du lige øver på et andet stykke stål. At skære gevind oppe under loftet er ikke lige det letteste. Husk det rigtige "gevindbor" - mener at der er cirka 8,0 mm der skal bruges til M 10 gevind.


Søren O
Annonce

Fremragende! Tak for informationen. Jeg går ud og finder et uskyldigt udseende stykke metal at øve mig på.


Rigo

Kunne da være, at du skulle tale med overboen - om de er med på ideen?
Ellers skal der nok være en god støjdæmpning mellem etagerne ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 13-09-2017 20:43:17

Kunne da være, at du skulle tale med overboen - om de er med på ideen?
Ellers skal der nok være en god støjdæmpning mellem etagerne ;-)

 Du tænker mht selve boringen? 


Rigo

Natur - er du ikke bare misundelig?


Søren O
Rigo skrev den 13-09-2017 20:09:27

 Kan jeg bruge en almindelig boremaskine til det og almindelige metalbor?

 Ja, intet problem med boremaskinen og almindelige metalbor.

Bor først for med et mindre bor, f.eks. 6 mm.

Derefter på mål, hvilket er 8,5 mm for M10 gevind. Undersænk hullet lidt, så kan snittappen bedre få fat.

Snittappene er et sæt med 3 stk. som gradvist skærer gevindene. Brug godt med skæreolie eller skærepasta.

Lad være med at bruge boremaskinen til snittappene, men et vindejern i stedet, eller har du ingen følelse med skæreprocessen og kan i værste fald knække en snittap i hullet.

God fornøjelse, både med tappen og gyngen...


Edit: Mht. snittappene: du starter med den tap der har én ring på skaftet, derefter den med to ringe og afslutter med den uden mærker på skaftet. Hvis du kigger nøje på skærene ser du selv dybden af gevindprofilet.



Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis