Reel forskel på hus i energiklasse A, B, C og D ??

I tiden er der et enormt energifokus i forbindelse med hushandler.

Men hvor meget forskel er der reelt i energiforbruget mellem de enkelte energiklasser...

Er fint med på de helt nye huse har et meget lavt energi forbrug. Men fx C klassen dækker huse fra midt i 70erne og frem til omkring 2004... I min optik er der en kæmpe real forskel mellem huse fra fx 1978 og et fra 2000. Og en reel langt større forskel mellem disse end fx et fra 2000 og et fra 2015.


Er fokuseringen på energiklaserne ikke ved at tage overhånd?


Hvor meget kan man reelt forvente at spare i ellers identiske huse fra fx 2000 og fra 2015? Er det 10 - 30 - 70% eller??


MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som energikonsulent: JA det har taget overhånd. Det teoretiske er gået helt galop...

Men der er nu forskel på huse. Vi byggede hus for et par år siden, og bruger ca. 6-7000,- i fjernvarme for at opvarme 200m2.

Hvad er dit hus så i "energiklasse"?


Jeg har selv haft et 223kvm hus fra 2002 i klasse C hvor jeg bugte under 11000 kr i gas.

Mens jeg gætter på at energi forbruget for et C klasse hus fra tidligere vil være langt højere...


Ud over at selve varmeforbruget jo også hænger meget sammen med en families forbrugs og opholds mønster...


MVH Njord

Det er A2015 hus.

Det STORE problem er at varmeudgifter er individuelle, nogle vil have 24grader og andre kan nøjes med 19grader. Det har bare RIGTIG meget at sige på den samlede varmeregning.

Derfor kan man kun sammenligne energiklasser direkte (og man må endelig ikke sammenligne de beregnede forbrug med de faktiske...)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis