Epoxy-mørtel i stedet for silikone?

Howdy

Jeg er i gang med at renovere badeværelse, og er faldet over dette nye produkt: Starlike/Litokol epoxy-mørtel.

Det er lidt dyrere, men kan tåle væsentligt hårdere kemi i forbindelse med rengøring, og der garanteres revnefri ophærdning.

Manden i butikken sagde lige frem, at det kan erstatte silikone som den elastiske fuge i kanterne - det er blot ikke godkendt til formålet endnu, da det er så nyt et produkt. Dét synes jeg jo lyder tillokkende, da det vil give lettere vedligehold og pænere resultat!

Men er det en dum idé?


Laver alt selv - koste hvad det vil!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne nok godt bruges i nogen konstruktioner,  men feks gips vægge og trægulv tror jeg ikke det er fleksibelt nok. Og så mangler det jo godkendelsen.

Prøv at læse hvad du kan finde om selve fugningen på nettet. Det er lidt svært fordi det opfører sig helt anderledes end mørtel fuge. Varmt vand og de specielle epoxy vaske svampe er et must.  Da det er epoxy er det heller ikke helt lige meget hvor du smider resterne. Jeg mener mosaik hjørnet afholder kurser i hvordan man skal omgås det.  Men en god fuge der findes både med glimmer effekt og hvad ved jeg. Og så er der kun minimale nuance forskelle. 


km

Det er et træhus (Trelleborg) med gipsvægge. Badeværelset er nu bygget op i 15mm fibergips.

Alle vægge er monteret på betondæk. I badeværelset er der lagt 20mm flamingo og støbt et klaplag med gulvvarme. Huset har stået i 8 år, så det har nok sat sig det, det skal. 

Det er meget sparsomt med information på nettet. 

Jeg vil rigtig gerne undgå at bruge silikonefuge. Men det kan godt være jeg skal lave de fuger, der skal være fleksible, større end de 3mm som gulv og vægge bliver... 


Laver alt selv - koste hvad det vil!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Epoxyfuge & lim er ikke et "nyt produkt". Du finder det siden 60'erne i alle svømmehaller, storkøkkener og steder hvor der er fliser i aggressive miljøer. Der er en grund til at italienerne ikke giver det frit til fugning mellem forskellige underlag. Den forskelligagtige termiske udvidelses af underlagene vil knække alt af = Sælgeren snakker. 

Der er en grund til at Litokol tilbyder silikone i samme farve som Starlike epoxy. Der er rigeligt med informationer på nettet hos  http://www.litokol.it/en/

Jeg har selv rodet med empoxylim / fuge til et køkkenbord (Mapei Kerapoxy - fås hos Evers). Det er ikke ikke særlig fejltolerant - Du har 1 forsøg til at lave en pæn fuge, til gengæld æder citronsaften ikke fugen. Mapei Kerapoxy fås i mange mange mange farver.  


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også