Kunstig fremstilling af mose eg

Hej derude

Jeg lærte engang at naturen er nogen 1000 år om at fremstille mose eg. Det har jeg ikke tid til at vente på...

Jeg lærte også at det er en kemisk proces mellem garvsyren i egetræet og det basiske indhold i en gammel mose, der sortner/skaber moseegen. Jeg har set/hørt at man kan skabe denne proces ved at lægge egetræset i en beholder med 3-dobb. salmiak. Dampene mørkner hurtigt træet, men det bliver aldrig i nærheden af sort.
Andre bruger natronlud - har jeg hørt, men ikke hvordan.

Er der nogen som har en god opskrift på hvordan man producerer "kunstig" mose-eg på nogle dage/uger, vil jeg meget gerne høre lidt mere om det. Jeg har ikke umiddelbart kunnet "google" mig frem til en opskrift...!

JOMA


JOMA
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Har ikke prøvet "nummeret" men har også fået fortalt engang det var muligt med kunstig ældning af eg med dampe fra salmiakspiritus, dog skulle det tage et par år i stedet. Der er vist den ulempe, det kun er overfladen der bliver sort på samme måde som hvis du bruger sort bejdse. Samtidig er det vist kun kernetræ du kan ælde kunstigt inden for en overkommelig tid.

Du må prøve dig frem, hvis tidsaksen er et par uger er det da en overkommelig opgave.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du skal/må ha' en tætsluttende beholder. F.esk. en stor plastpose, stil dit emne ind i "posen" brug evt. en tallerken eller lignende, afhængig af emnets størrelse, hæld 3 dobbelt salmiakspiritus i og lad "salmiak spiritussen" virke. 

Lav en lille prøve først. (jo længere jo mørkere) indtil en vis grænse. Det er i alle tilfælde min teori.

Har selv et lignende projekt "kørende" har købt 25% salmiakspiritus til det.

Har 5 L stående til dette.

God udluftning anbefales, det er kraftige sager.

Ps. Nitter

Har selvf. ret i at splintved tager imod på en anden måde end kerneved.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker skrev den 06-09-2017 13:49:11

Ps. Nitter

Har selvf. ret i at splintved tager imod på en anden måde end kerneved.

 Ja mig bekendt indeholder splinten ikke garvesyre da det ikke dufter sådan. 

Der er vist også stor forskel på eg hvad angår arten, samt hvor hurtigt træet har vokset når man snakker mængden af garvesyre.

Det lyder spændende i er to der vil lave forsøg med kunstig moseeg, glæder mig til at høre om resultatet.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

På Projekter som det hedder nu "Fra planke til bord" 2 har jeg lagt et foto ind af en lille prøve på røget eg.

Det ses ret tydeligt at træet bliver mørkere.

Moseeg er noget ganske andet "for mig" det er træ der har lagt i mange år i mosejord som navnet antyder.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Ja ok Jan. Nu kender jeg kun moseeg fra de stykker jeg har set folk har fundet i Hundborg mose her sydøsten for. Alle stykker derfra er næsten helt dybsorte med næsten ingen åretegning. Der er sikkert meget stor forskel på dette, da det garanteret også afhænger af hvor sur mosen har været samt i hvor mange  år træet har ligget.

Men ellers ser forsøget da ikke helt skidt ud når man tænker på hvor kort tid det har været under behandling.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Hej Jan og Leif

Tak for jeres indlæg.
Helt enig. Ægte mose-eg kommer fra gl. moser hvor det har ligget i hundrede, måske tusinder af år.
Min viden om "kunstig moseeg" begrænser sig til tricket med 3-dobb. salmiakspiritus som i omtaler. Det skifter hurtigt farve og bliver brunligt i løbet af nogle få dage, men som der bliver nævnt kun i overfladen. Selvom det ligger 1-2 uge i dampene, ændrer det sig ikke nævneværdigt (= lansomt) derefter - er det tager langt mere end et par uger for at det bliver bare "halv-sort".
Jeg tænker - hvis man lægger træet i bad (helt dækket) i salmiakspiritus, natronlud eller enden base, så trænger det vel længere ind (måske helt ind) og reagerer med garvsyren..!?
Jünckers Parket sælger parketgulve af "mose-eg" og den er med garanti ikke gravet op af en gammel tørvemose...!

Er der nogen som har forsøgt sig med det, vil dele erfaringer med det - gode som dårlige?

mvh. JOMA


JOMA

Så vidt jeg husker da røget eg var højeste mode på møbler, blev der vist brugt nogle ret store kar med noget væske i, hvad denne bestod af har jeg ingen ide' om.

Det er som du skriver er det altid godt at høre hvad andre har hittet ud af med dette oa.

Leif.

Jeg har vist kun haft fornøjelsen af at se ægte moseeg på Tek. Sk. Skive tilbage i forrige århundrede, 1970 for at være mere nøjagtig.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker skrev den 06-09-2017 22:17:34

Så vidt jeg husker da røget eg var højeste mode på møbler, blev der vist brugt nogle ret store kar med noget væske i, hvad denne bestod af har jeg ingen ide' om.

Det er som du skriver er det altid godt at høre hvad andre har hittet ud af med dette oa.

Leif.

Jeg har vist kun haft fornøjelsen af at se ægte moseeg på Tek. Sk. Skive tilbage i forrige århundrede, 1970 for at være mere nøjagtig.

 Oh, først nu efter en seance med Google, er udtrykket "røget eg" faldet på plads, dvs kunstigt ældet eg.     

Efter nogle af de billeder som google levere, ligner det slet ikke den rigtige vare som jeg kender den.

Ægte moseeg er også sjældent at støde på. Den gang man gravede tørv kom der rimeligt meget frem i Hundborg mose. Tørvegravningen sluttede officielt lige før 1960, efter min kilde.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis