Skum i campingvognens sandwich bund

Jeg er ved at skifte et stykke bundplade - ca 140 x 60 cm -  i min gamle MKP campingvogn fra 1970. Bunden er konstrueret på den måde, at der nederst er en tynd vandfast masoniteplade, derefter et skumfyldt mellemrum og øverst en 9 mm krydsfinerplade. Det er den øverste 9 mm plade, jeg skal skifte p.g.a. råd, som skyldes indtrængende vand fra vindue. Nu vil jeg gerne komme nyt skum mellem pladerne, dels for at isolere, men især fordi, jeg kan se, at skummet har en meget væsentlig stabiliserende egenskab ved, at det binder de to tynde bundplader sammen. Jeg gør den nye topplade fast i den gamle sunde topplade ved at lægge en laske ind, som både ny og gammel plade skrues/limes fast i.  Men hvordan gør jeg med skummet? Kan jeg sprøjte skummet ud på bundpladen og skynde mig at lægge toppladen på i det våde skum, eller er det bedre at bore nogle huller i toppladen og sprøjte skum ned efter montage. Hullerne kan jeg bare spartle ud bagefter. Nogle vil måske hævde, at skum er noget skidt, fordi det holder på fugten, men jeg kan se, at det ikke har givet problemer de første 47 år af cv'ens levetid.


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok sprøjte det ind i huller. Men du skal kun gøre det når der er lidt varme i luften, da det ellers ikke ekspanderer godt nok. Da byggeskum hærder med fugtighed vil det være godt om du kunne dushe det inde i hulrum med vandforstøver inden skummet kommer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fra ny er der helt sikkert brugt 2 komponent polyurethanskum, to væsker der blandes og efterfølgende skummer op,  mængden skal passe til hulrummets størrelse. Denne type skum er betydelig bedre end byggeskum, og det suger ikke fugt i samme grad som byggeskum.-.


Skum som dette link


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også