Hjælp til gulvvarme, shunt system og samlinger

Hej

Er ved at lave gulvvarme i stue etagen og fjerne radiatorerne. Er i tvivl om hvilke materialer jeg skal bestille for at kunne samle det hele samt hvordan jeg får shunt systemet til at virke optimalt. 

Jeg har købt et Wavin minishunt system med 5 kredse med 20mm gulvarmerør i gulvvarme spånplader med varmefordelingsplader. Systemet sidder under vasken i køkkenet. 

De 3 første går til køkken, spisestue og stue, som er et stort rum og derfor får samme temperatur. 16m2 hver

Den 4. kreds går til et værelse 12m2

Den 5. kreds går til badeværelset ovenpå hvor der er støbt gulv med 15mm gulvvarme rør, men hvor det er lavet med tilbageløbstermostat og tidligere har kørt med den høje udgangstemperatur fra vekselvarmeren. Problemet har været det klassiske med meget varmet i den en ende og koldt i den anden. 8m2 


Tilslutningen skal ske til dette:

Som er utæt. Hele denne del skal flyttes længere ned da indgangen for tilslutningen til shuntsystemet kommer ud af det nederste hul. Da jeg kun har 20mm gulvvarmerør regner jeg med at bruge dem til at slutte systemet til. Er det ok? Hvilke materialer skal jeg bruge? Jeg regner med at genbruge den yderste fordeler med kun de 2 tilslutninger, da jeg kun skal bruge 2 fremover og de er tætte. 


Til badeværelset oven på har jeg denne overgangmellem 15mm pex rør og de nuværende jernrør.  Her tænker jeg også at bruge de 20mm gulvvarmerør jeg har. Hvordan samler jeg det bedst? Hvad skal jeg bruge?


Hvordan fylder man bedst systemet med vand?

Og hvordan kommer jeg bedst til at kunne styre systemet. Kan det gøres uden rumfølere?

Og hvis ikke kan jeg så nøjes med en rumføler til de 3 kredse som ligger i samme rum? 

Kan jeg på badeværelset justere det med tilbageløbstermostaten eller skal den fjernes og istedet rumføler?


Og til sidst: Tager min varmeveksler Termix Unit VVX 2-2 skade af at stå uden tryk i en måned? Bliver nød til at være tændt for at vi kan få varmt vand? 

Håber det er til at forstå.


På forhånd tak.

Jakob





Gammelt hus masser at lave!
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis