Isoleret garage gulv

Hej LDS


Jeg har mig en garage med et jordgulv. Jeg kunne godt tænke mig at lave beton gulv, men er lidt usikker på hvordan det helt præcist skal gøres.

Jeg godt tænke mig en beton sokkel der lige går en 4-5cm over jorden, og at selve gulvet er ca 10-15cm under jorden.


Selve gulvet ville jeg opbygge således: Et lag leca nødder, trykfast isolering, radon/fugt spærre, armeret beton, elektrisk gulvmåtte, et tynd lag beton og til sidst noget epoxy. Syntes umiddelbart dette lyder fornuftigt?


Men hvordan skal soklen helt præcist konstrueres, og hvordan skal gulvet støde op til soklen?

Skal soklen isoleres og behøver den at gå helt ned til frostfri dybde? Den skal jo egentlig ikke bære noget, da selve garage-træværket allerede står på nogle støbte stolper.

Har set flere tegninger her på nettet hvor at der isolering mellem soklen og gulvet. Jeg syntes umilddelbart at det er underligt hvis beton laget ikke har direkte kontakt til soklen, eventuelt med armering der stikker ud fra soklen. Kan de ikke skride i forhold til hinanden?


Håber at der er nogle af jer der kan hjælpe, eller ligger inde med nogle gode illustrationer :)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Opbygningen af dit gul lyder i princippet fornuftig nok, dog behøver du ikke leca i bunden hvis du bruger f.eks. 300mm flamingo. Og så forstår jeg ikke hvorfor du vil bruge elektrisk gulvarme, det er en meget dyr løsning. Læg nogle varmeslanger ned til vandbåren varme i stedet for.

Soklen skal ikke holde noget men argumentet er at den skal ned i frostfri dybde for at den ikke skal gi sig og revne i hård frost. Man kan måske argumentere at "frostfri dybde" er lidt højere i dag end før i tiden med de klimaforandringer vi kan forvente, men jeg tror det er en god ide at komme godt i dybden med fundamentet.

Gulvet skal isoleres ud mod fundamentet for at der ikke skal opstå kuldebroer.

perhans skrev den 28-08-2017 11:11:10

Opbygningen af dit gul lyder i princippet fornuftig nok, dog behøver du ikke leca i bunden hvis du bruger f.eks. 300mm flamingo. Og så forstår jeg ikke hvorfor du vil bruge elektrisk gulvarme, det er en meget dyr løsning. Læg nogle varmeslanger ned til vandbåren varme i stedet for.

Soklen skal ikke holde noget men argumentet er at den skal ned i frostfri dybde for at den ikke skal gi sig og revne i hård frost. Man kan måske argumentere at "frostfri dybde" er lidt højere i dag end før i tiden med de klimaforandringer vi kan forvente, men jeg tror det er en god ide at komme godt i dybden med fundamentet.

Gulvet skal isoleres ud mod fundamentet for at der ikke skal opstå kuldebroer.

 Tak for svaret

Den elektriske gulvvarme er fordi at det ville være meget svært at få vand ud til garagen, og så koster de elektriske måtter ikke alverdens - så har man i hvert fald noget hvis man får brug for det.

Det hvor jeg ikke helt fanger den er i forhold til hvordan sokkel og gulv skal støde op til hinanden, ift. isolering, armering og damp/radon spærre. Og hvorvidt der skal nogen isolering i soklen.

Skal det bare se sådan ud som på min lille illustration under?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Afhængigt af hvor ofte du skal bruge værkstedet, så kunne en billig luft-luft varmepumpe måske være en bedre ide end gulvvarmen? Den kan reagere lidt hurtigere end gulvvarme.

Enig med Picarro, du skal overveje hvad du skal brug det til, også på sigt, hvis du skal bruge det meget så bliver el-gulvvarme en dyr løsning, men hvis du bare skal bruge det til værksted så er en luft til luft varmepumpe en giod ide. Hvis du derimod senere skal bruge det til teenage bolig så kunne det være en ide at støbe nogle varmeslanger ned så har du dem til senere brug.

Mht. isolering så er der jo mange måder at gøre det på og her skal du også tænke på hvad det er du ska, bruge det til (også i fremtiden). Jeg ville nok bare lave det som du har tegnet det men med 20 mm flamingo hele vejen op langs indersidne af soklen så betondækket ikke har kontakt til soklen og der derved kommer kuldebro.

perhans skrev den 30-08-2017 08:42:24

Enig med Picarro, du skal overveje hvad du skal brug det til, også på sigt, hvis du skal bruge det meget så bliver el-gulvvarme en dyr løsning, men hvis du bare skal bruge det til værksted så er en luft til luft varmepumpe en giod ide. Hvis du derimod senere skal bruge det til teenage bolig så kunne det være en ide at støbe nogle varmeslanger ned så har du dem til senere brug.

Mht. isolering så er der jo mange måder at gøre det på og her skal du også tænke på hvad det er du ska, bruge det til (også i fremtiden). Jeg ville nok bare lave det som du har tegnet det men med 20 mm flamingo hele vejen op langs indersidne af soklen så betondækket ikke har kontakt til soklen og der derved kommer kuldebro.

 Okay. Formoder så også at dampspærren skal følge isoleringen? Men kan det virkeligt passe at der ikke er nogen direkte kontakt mellem sokkel betonen og gulv betonen? Kan de ikke komme til at gå op og ned i forhold til hinanden?

hvis garagen skal forblive en "garage" så skal du overveje om du vil have isolering i gulvet - mit værksted er isoleret under betonen, men garagen/ bilen har det godt uden isolering i gulvet.

jorden er året rundt 5 grader varm - også om vinteren, så hvis ellers dit tag, port og vægge er godt isoleret så har man ganske gratis "opvarmning" og en frostfri garage. det har fungeret fint og frostfrit for mig i en del år nu.

at opvarme garagen om vinteren med el kan være dyrt - specielt da alt varmen fiser ud når du køre ind/ud af din store port åbning.

jeg købte også nogle el varme måtter da jeg havde samme tanker, har aldrigt fået dem monteret og gør det heller ikke ( vil du købe dem ?) sne smelter fint når først bilerne holder i garagen uden opvarmninig - husk derfor afløb i gulvet flere steder - gerne både ved forhjul og baghjul da der kommer meget vand ned når du har været ude i sne.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også