Fuge ved sammenbyggede vinduer

Jeg skal have monteret 3 træ/alu vinduer i mit hus. Vinduerne skal bygges sammen, men har læst at træ/alu helst skal have et mellemrum på 10 mm. Dette har jeg tænkt mig at gøre og vil lægge en siliconefuge indvendigt. Jeg vil samtidig stoppe det med isolering, men hvad vil I anbefale jeg bruger af fuge i mellemrummet mellem vinduerne? Havde tænkt mig at bruge fugebånd i toppen og langs den pudsede skalmur, men giver det også mening at bruge dette i afstanden mellem elementerne? 

Karmene er hver 44 mm brede, og vil skrue elementerne sammen med 72 mm karmskruer, selvom jeg tænker det ikke er meget dybde til skruen når nu der udover den ene karm på 44 mm også skal være 10 mm mellemrum, og så vil være 18 mm som karmskruen så går ind i den anden karm - det lyder ikke af meget, men er det nok?

Et andet sted i mit hus har jeg 3 store vinduer med målene 120x150 (b x h) der også skal sammensættes. Her er det trævinduer, så er fremgangsmåden her bare at give dem en siliconefuge, montagelim eller lign. på karmsiderne og skrue dem helt tæt sammen eller ville I vælge en anden løsning?

Ift. monteringen af flere vinduer ved siden af hinanden ville I så også sætte karmskruer i top og bund på elementerne, og evt. med hvor stor afstand? 

Til info er huset med lette ydervægge, træskelet med skalmur der er pudset op.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis de skal kunne åbne, skal der være afstand ellers er det ikke nødvendigt, men dog kønnest. 

Er vinduerne produceret? Er der plads i vindueshullet til yderligere 20-24 mm fuge? Hvis der er plads;

10-12 mm klodser eller lister til at sikre ens fuge mellem vinduerne. Midtervinduet monteres med karmskrue i bund og top 5-10 cm fra lodpost, vinduerne ved siden af får skruer i væg og i midtervinduet. 92 mm karmskrue.

Fugebånd er fint. Husk hvis sålbænken har mindre fald end 7 grader, skal der anvendes gummifuge. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis