blødt træ til prototype

Hej, 

Jeg vil lave en prototype af en figur. Jeg tænker, at jeg vil lave første prototype i blødt, billigt og let træ, som er let at skære i/forme/slibe.

Nogen der kender en egnet sort? Jeg har ingen erfaring med træ.

Balsa træ er måske lige blødt nok og for dyrt, men tænker det gerne må være derhen af.


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er en større ting, og det ikke skal være så fint, men bare for at give dig et hint om om hvordan det endelige resultat bliver, kunne du jo overveje gasbeton.
Det sviner frygteligt at skære/slibe i, men det er nemt og billigt   

Fortæl lidt mere om hvad du havde i tankerne, jeg tænker størrelser mm...
Men ellers er fyr/gran nok det blødeste...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

#hideout: takker, vil jeg udnersøge

#pinkhenrik: Gasbeton dur ikke til dette formål, vil jeg mene.

Jeg skal lave flere dele med grove detaljer. Tænker hver del kan laves ud fra en træklods 5x5x10cm eller deromkring. Det bliver jeg nok klogere på, når jeg laver prototypen :-)

Jeg er ikke den store snedker, men tænker jeg forsøge mig med kniv, høvle, fræse med boremaskine, sav, fil, sandpapir. Ved ikke ved der vil fungere bedst - sikkert en kombination. Findes der hobby-snedker-værktøj til formålet?

De færdige dele (altså ikke prototypen) skal nok laves i bøg eller lignende med skarpere detaljer. Tænker de skal fræses ud af en professionel for et tilfredsstillende resultat. Men i første omgang er det lige prototypen, som jeg selv vil lave, så jeg kan se om min ide fungerer i praksis.

Gav det en bedre forståelse af mit projekt?




Så ville jeg nok lave det i gran. Feks lægter kunne bruges, eventuelt flere stykker limet sammen, inden du begynder at "skulpturere". Gå efter træ uden knaster, da de er svære at "snitte" i og giver vanskelige årer, som vil give dig problemer med "løbere" (altså at træet flækker umotiveret, når du begynder at arbejde med det).  
Alle de ting du nævner kan bruges til at forme træ med... det handler jo om det er lige linjer eller bøde buer, eller besværlige krummelurer du vil lave. Jo mere avanceret du laver det, jo vanskeligere er det at lave.

Men hvad med flamingo? Hvis det kun er for at se om din ide holder, så er det da et nemt materiale at bearbejde, selvom det selvfølgelig ikke er særligt stabilt eller holdbart   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Min far arbejdede i træskærer hobby på hans gamle dage. Her brugte han udelukkende egetræ. Det er netop fordi det kan bearbejdes uden at det flækker ukontrolleret. Så har man stemmejern i forskellige faconer og så er det bare at komme igang. Prøv at søge på træskærer- eller billedskærer værktøj



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg ville nok bruge en Feincutter/Multicutter til at skære med.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Poppel er blødt og skære i. Var meget anvendt til de gammeldaws hule træ-træsko som bønderne gik i - i gammel tid. 

Mange tak for alle de gode tips og forslag - det er meget brugbart.

Jeg vil foreslå træsorten abacie, det er en meget blød træsort næsten knastfri og nem at bebejde


Gunnar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis