Kan det nu passe - eller er vi mon over i noget falsk markedsføring?

Faldt lige over denne annonce her:

"DER ER VARME I LUFTEN
Hvad ville du sige til, at komme hjem til et hus, som blev op til 60 % billigere opvarmet ?

En TOSHIBA varmepumpe optager energi fra udeluften, koncentrerer denne til langt højere temperaturer, som efterfølgende tilføres indeluften i hjemmet med en behagelig og langt billigere opvarmning.

Dine fordele ved en TOSHIBA varmepumpe:
- Du kan spare op til 60 % på varmeregningen.
- Det er en miljørigtig løsning.
- Den er et ideelt alternativ eller supplement til El / Oliefyr / Gas / Pillefyr.
- Din bolig kan stige i energiklasse og værdi.

Kontakt os på tlf. 47313221 / 47315251 og find ud af hvor meget du kan spare på din opvarmning. Vi arbejder med gratis og helt uforbindende vejledning / tilbudsgivning.
Gidex har 40 års erfaring inden for vedvarende energi - Vi installerer ca. 1.200 TOSHIBA varmepumper årligt i Danmark."

.........................................................................................................................

Bemærk teksten "Din bolig kan stige i energiklasse.." er det mig der er helt galt på den, for jeg har kun hørt om boliger der kan stige i energikassen ved tiltag som fx. bedre isolering (klimaskærm) - og sku da ikke ved at installere energibesparende anlæg som fx. varmepumpe i boligen. ? Jeg er forvirret..   

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har gamle brændeovne,/oliefyr/gas fyr som ikke er kondenserende, men erstatter dem med en luft-vand varmepumpe, så stiger dit fyr's energi klasse til det bedre, og hvis resten af forudsætningerne allerede er opfyldt, så stiger din energiklasse jo når den sidste "slemme ting" bliver forbedret.


 

Hvis du nu udelukkende opvarmer med el, så skal det nok passe at du kan spare 60 % på varmeregningen.

Det er meget almindeligt at ved at montere et moderne varmegenvindings ventilationsanlæg også at gå en energiklasse op. Det er fordi du ved alm. udluftning ikke genbruger varmeenergien.


Søren O

Hmm.. det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg er med på at et bedre varmeanlæg spare på energien (virkningsgraden). Men selve boligens varmebehov energiklasse (energimærke) er da uændret, med mindre man ændre på boligens klimaskærm til det bedre. Med andre ord fyringsanlæg (varmepumpe, genindvinding, pillefyr, fjernvarme, oliefyr mv.) er en ting - optimering af boligens energibehov (fx. bedre isolering) er da en anden ting.  

Ps. Så et gammelt uisoleret pivutæt hus med vedvarende energi (fx. jordvarme) som opvarningsform kan altså i princippet opnå en bedre energiklasse, end et rimeligt isoleret 80-ere hus med fx. olie eller naturgas. Argh.. den har jeg altså lidt svær ved at sluge.   

Det gælder om at sælge et produkt , og her gælder alle kneb , du har ret det er snyd , det er vildledene markedsføring , og det er faktisk ulovligt og strafbart .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvis man læser her https://www.bolius.dk/er-c-et-godt-energimaerke-til-mit-hus-12509/ står der:

"Energimærkningsskalaen afspejler et vægtet forbrug af varme og el pr. kvadratmeter."

Så der er ikke noget galt i at hævde, at man kan opnå bedre energiklasse, ved at bruge mere effektiv opvarmning. Se også her:

http://eksempelsamling.bygningsreglementet.dk/enfam_tres_energimaerke

Annonce
Frank Chr. skrev den 21-08-2017 08:22:09

Hmm.. det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg er med på at et bedre varmeanlæg spare på energien (virkningsgraden). Men selve boligens varmebehov energiklasse (energimærke) er da uændret, med mindre man ændre på boligens klimaskærm til det bedre. Med andre ord fyringsanlæg (varmepumpe, genindvinding, pillefyr, fjernvarme, oliefyr mv.) er en ting - optimering af boligens energibehov (fx. bedre isolering) er da en anden ting.  

Ps. Så et gammelt uisoleret pivutæt hus med vedvarende energi (fx. jordvarme) som opvarningsform kan altså i princippet opnå en bedre energiklasse, end et rimeligt isoleret 80-ere hus med fx. olie eller naturgas. Argh.. den har jeg altså lidt svær ved at sluge.   

 Men den er nu (i princippet) god nok. Problemet med et gammelt utæt og dårligt isoleret hus bliver så, at varmeforbruget stiger (jordvarme = lave fremløbstemperatur) og så falder energiklassen igen

Lidt underligt i min logik, for huset energibehov er jo den samme uanset hvilken opvarmningsform man vælger, men prisen på opvarmningen kan selvfølgelig reduceres.

Men ok, det vil med andre ord sige, at hvis jeg (er så heldig) og finde en oliekilde i min baghave med gratis fyringsolie, eller har gratis træ fra min skov - kan jeg i princippet optimerer husets energiklasse, for det koster jo intet at opvarme min gamle rønne. 

Hmm.. dem der har udtænkt de regler for at man kan opnå fx. energiklasse C fra F har da vist sovet i timerne.   

Det er da derfor, at det er spændende at læse salgsannoncer - når man kender huset.. Netop det med egen skov, og gratis varme..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Frank Chr. skrev den 21-08-2017 12:57:35

... eller har gratis træ fra min skov - kan jeg i princippet optimerer husets energiklasse, for det koster jo intet at opvarme min gamle rønne. 

Nej, for det ændrer ikke ved hvor meget energi, du skal tilføre for at varme huset op. Hvis du derimod installerer en mere effektiv brændeovn, så vil du bruge mindre energi pr. kvm, og dermed vil du opnå et bedre energimærke.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis