Elcykel: WTF?????

Kærestens elcykel er tilsyneladende dødt. Den starter displayet op, men trækker ikke.

Den trækker ikke, selvom den er nyopladet. Så med mindre batteriet er helt dødt, må der være noget andet, der er brændt af??

Så det første spørgsmål er: Hvordan finder jeg ud af, om det er batteri eller noget andet, der er brændt af?

Det drejer sig om en Motobecane, hvor kul bør være nyere.


MVH

Torben

Enhver idiot kan købe nyt, geniet får noget defekt til at virke!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tja, du kunne jo måle spændingen på batteriet ;-)


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

hej Torben

på de fleste displays kan du aflæse spændingen i mere eller mindre grad.

der plejer være nogle indikatorer i form af trekanter eller lign. såfremt der ikke vises nogen kan det skyldes lav spænding. 

ellers er det afhængig af hvilken type elcykel du har.  med mindre den er af ældre dato, så har jeg svært ved at forestille mig at det ikke er en børsteløs motor som sidder i den og i såfald burde der ikke være tale om kul.

der sidder såkaldte hall sensorer i mange motorer som sørger for at elektronikken kender motorens "placering" de kan gå i stykker, og man vil så ofte opleve at motoren kunm kan give gas hvis den bliver drejet manuelt først. er der tale om en navmotor med planetgear og friløb vil du af gode grunde have svært ved at dreje den igang og teste dette.

håber det åbnede op for lidt løsningsmuligheder.

/Anders


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!

Batteriet er ikke helt dødt hvis den viser fuld opladt. 

Jeg har lige haft lignende problem med min/konens cykel. Den viste fuld blus på batteriet, og ville ikke trække.  En gang imellem viste den 1/2 kraft og så tog den fat.  Det viste sig at det var en del af sikkerheds udstyret der var gået. 

Det er en cykel med motor i forhjuls nav og batteri i "bagagebærer" 

Jeg skilte styre boksen ad som sidder foran batteriet og kiggede lidt på ledninger. Der var 3 lidt tykke som er til motor, En 3 leder som går til sensor i krak (pedal skal trædes rundt og jeg ser tydelig en lille rød LED der blinker ) så var der en 5 leder som jeg regner med går til betjening. endelig var der 2 stk 2 ledere hvoraf den ene ikke var monteret. Jeg trak den sidste 2 leder fra hinanden og cyklen har kørt siden. 

Jeg kan se at det går op til 2 bremsehåndtag, Her sidder der følere i hver som slukker motor hvis der røres ved bremsehåndtag. Fruen siger hun aldrig bremser med håndtag. Cyklen har også pedalbremse så jeg antager at det ikke er nogen risiko at undvære den del.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Cykelhandleren sagde til mig at batt. sku' oplades et par gange i løbet af vinteren og tages ind i varmen, om cyklen ikke blev brugt i vinterhalvåret.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Her er formentlig det RIGTIGE svar. Min elcykel har lige lavet det samme nummer. Jeg har fundet fejlen og nu kører den fint igen. Der var dårlig forbindelse fra batteriet og til polskoene på stellet. Købte en lille tube polfedt som jeg påførte i sparsom mængde på alle polsko. Polfedt forhandles af THansen og af Biltema. Monterede batteriet igen og NU kunne cyklen køre igen. Der var for stor elektrisk modstand i polskoene. Displayet kunne sagtens lyse. Men der var et for stort spændingsfald når motoren skulle starte. Kontaktspray kunne også have virket. Men foretrækker alligevel polfedt, fordi det vil virke i flere år. Mange cykelhandlere kommer polfedt på ved det første service. Så det bør du også gøre for at UNDGÅ problemer.


Prøv det selv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis