Bilen er svær at få i gear

Hej jeg håber der er venlige sjæle der kan hjælpe mig, jeg er indehaver af en Kia Sorento fra 2002 nu er den blevet svær at få i gear ( dem alle ) og der kommer også en skurende lyd fra gearkassen både når der motorbremse men også når den står i frigear. Mit spørgsmål er kan der mangle olie i gearkassen eller taler vi om en hovedreperation af gearkassen?


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Virker din kobling, som den skal ?


Vi prøver igen, i morgen --

 Hvor langt har bilen trillet ?? Kig lige i brugsanvisningen, om der er olievagt på gearkassen. ( med kontrollampe) Har der været oliespild derfra - enten trækaksler eller højgearsaksel ? ( det sidste mærker du nok, hvis det rammer koblingen ) . Hvad siger den i tomgang, med/uden nedtrådt kobling. Der sidder en niveau-prop, du kan kontrollere oliestanden på, som regel foran eller i siden på gearkasse. Kontroller også evt. slør fra trækaksler og forhjulslejer.. Just in case...    

Vh. Carsten


 

Du skal som det første have tjekket oliestanden i din gearkasse.


Søren O

 Er det noget der er kommet pludseligt eller gradvist. I princippet kan et defekt ophæng motor/udstødning lyde på samme måde, hvis motor/gearkasse får mekanisk forbindelse med karrosen. Jo mere der kan udelukkes, jo tættere er vi på årsagen...  


 

Nu er det ikke kun lyden der er problemet men også det faktum at jeg har svært ved at få bilen i gear og nogle gear slet ikke, jeg har nu konstateret at der er olie op til kontrolhullet så det er ikke manglende olie, så nu er der nok kun en mulighed tilbage, der skal en mekanikker til at se på den 😩😩


 

Hvis der er et gummiophæng til motor/gearkasse, der er defekt, trækker det en smule i armene fra gearstang til kassen. Det bevirker at du ikke kan skifte gear.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis