Penge-lån..

Indrømmet, jeg er ingen ørn til regning, derfor dette simple spørgsmål. Hvordan beregner man det fulde tilbagebetalingsbeløb (med renters renter) på et lån på fx. 100.000 kr til en rente på fx. 2% over fx. 20 år.? Gerne et letforståeligt svar til en der kun har (mindre end) 7 års skolegang i bagagen.

Ps. Jeg har prøvet at lege lidt med div. låneberegner på nettet, men synes det giver nogle underlige resultater, eller osse forstår jeg ikke at bruge dem. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Frank.

Kan godt forsøge at forklare matematikken i det. Men jeg tænker at du egenligt mest har behov for at sikre at du kan bruge en låneberegner korrekt?

Hvis vi tager udgangspunktet i denne her: http://www.bankinfo.dk/Amortisation.asp (tilfældigt fundet på google)

Så taster vi følgende ind i felterne

  • lånebeløb: 100000
  • antal betalinger per år: 12 (man betaler typisk per måned)
  • årlige rente i %: 2
  • lånets løbetid i år: 20


Resultatet er at du skal betale 505,88 kr. om måneden eller 6.070,60 kr. om året.

For at vide hvad du totalt skal betale kan du gange det sidste tal med 20 (antal af år du skal betale) også får du 121.412 kr. Du har altså i sidste ende betalt 21.412 kr. for at låne de 100.000 kr. henover 20 år. 

Dette gælder hvis du betaler afdrag på lånet fra 1. måned - er lånet afdragsfrit ser regnestykket noget anderledes ud.

Husk at dette er en teoretisk beregning, hvis du får et konkret lånetilbud for en bank er der en række tricks med hvor antallet af rentedage kan varierer henover måneder, rentetilskrivning sker på en specifik måde mv. Det resulterer typisk i at beløbet per måned varierer lidt ligesom det totale beløb også kan afvige fra den teoretiske beregning. Men det er ikke enorme forskelle vi snakker om her. 


Ask

Jo, renters rente findes da stadig. Det er bare ikke det man bruger til at beregne et lån, hvor man løbende afdrager. Men til f.eks. opsparing, er det dét man bruger.

Men i det hele taget, er det noget besværligt noget at regne på. Du får jo f.eks. også et skattemæssigt rentefradrag, og det skal man jo også tage med, hvis man vil vide præcis hvor meget man kommer til at betale. Og oprettelsesgebyr, faktureringesgebyr, opkrævningsgebyr osv.

Tja.. min sparsomme lille opsparing giver i al fald ingen renter(s) renter.   

Ps. I grunden noget underligt noget at samfundet (alle andre skatteydere) skal være med til at betale min rentebyrde, i og med jeg kan få fradrag for renteudgifter. Og omvendt at jeg som skatteyder skal være med til at betale for andres renteudgifter.   

Når vi taler om renters rente betyder det jo at hvis du får 2% om året i rente  så har du jo på kr 100 på et år kommet op på kr.102  Så skal renten udregnes efter 102 så indgangen til 3. år har du så 104,04 

Lidt det samme med renter på lån. i det ovenstående eksempel skal du jo det første år betale ca. kr. 2000  i rente medens den samlede rente jo kun beløber sig til  kr. 21.412 Altså i gennemsnit om året omkring kr.1170 Det er jo fordi det skyldige beløb  bliver mindre og mindre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Alle tiltag er jo for at vi får det samfund ( os alle sammen ) som politikerne ( valgt af os ) gerne vil have. 

Rentefradrag => flere låner penge => økonomi løber løbsk => begrænse rentefradrag => færre bygger boliger => arbejdsløshed. 

Eller lejeværdi = skat på egen bolig 

Tilskud til andelsboliger og sociale boliger 

Der er noget for enhver smag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis