Kælder gulv og fugt

Hej,


Vi har et gammelt hus fra 1928, hvor kælderen er meget fugtig, primært i samlingen mellem kælder ydervæg og kælder gulvet.

Der er etableret dræn omkring huset, ligeledes har vi også et osmose system fra Drymat.

Vi vil gerne kunne opbevare ting i kælderen uden at de mugner, den skal ikke bruges til beboelse.

Udfordringen er at kælderydervæggen ikke stikker særlig dybt under det eksisterende klaplag på 5 cm.

Der er kun 10 cm fra overkant gulv til underkant kældervæg. Vi vil selvfølgelig bibeholde så meget rum højde så muligt.

En simpel løsning kunne være, at fjerne klaplaget og grave yderligere 5 cm ned til underkant af ydervæggen.

Herefter kunne man lægge 10 cm Sundolitt og 10 cm beton med armering og evt. gulvvarme.

Men kan denne løsning sørge for at der ikke stiger fugt op i samlingen mellem væg og gulv? Og er det nok til at få en kælder med ok opbevaringsfaciliteter?




3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil starte med at sige at jeg ikke er ekspert på området men jeg har tidligere rådført mig med en der underviser i fundering på DTU om et projekt der minder lidt om dit og ud fra det vil jeg sige at det er meget farligt at grave ned til undersiden af fundamentet, du risikere at væggene bliver trykket ind og der kommer revner og i værste fald vælte huset. 

Normalt vil man understøbe fundamentet i små sektioner og så grave ned bag efter, men det er et stort arbejde.

At bygge en kælder på Amager er modigt. Er nabohusene også med kælder?
Grundvandet står nogen steder i 30 cm. 

Dine ydervægge vil altid suge grundfugt op. Det slipper du ikke for. Dit eksisterende klaplag holder dine ydervægge på plads, uden det, kan det være de smutter indad. Så inden du graver skal du har slået pæle ned. 

Overvej et mekanisk ventilering der er styret efter de absolutte fugtforhold. De koster sikker mindre energi end at varme jorden op med din påtænkte gulvvarme på 100mm EPS. 



 


Hej og tak for jeres svar.

Er det nødvendigt med pæle når der er indervægge til at afstive ydervægge med under ombygning.

Hvis pæle er påkrævet, hvilken dimension og med hvilken afstand bør de placeres? Og hvor langt ned skal de graves?

Ydermål på kælderen er 7 m x 7,5 m så det er ikke så stor en kælder.

Kunne man evt. skyde nogle stålplader ind under kælderydervæggen, for at stoppe opstigende fugt?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis