Gulvvarme i terrændæk, hvordan med styring, opdeling af rum osv?

Hej :)

Jeg sidder i planlægningsfasen i forbindelse med huskøb.

Huset vi har kigget på er med en gammel radiator installation som har set bedre tider og generelt er der ikke meget i huset som ikke skal moderniseres.

Planen er at tage alt ud af huset (hus fra 75 uden bærende indervægge), så vi står tilbage med ydervægge og en enkelt gipsvæg mod bryggers som vi beholder da det er relativt nyt.

Planen var at grave terrændækket væk, ligge 400mm isolering og støbe gulvvarme slanger i det nye terrændæk.

I vores nuværende hus har vi let gulvvarme med app styring, denne feature vil jeg også gerne have i det nye hus. 

Men nu hvor jeg støber hele terrændækket over en omgang, hvordan laver man så gulvvarmen? Jeg får vel problemer med at støbe hele terrændækket over en enkelt omgang hvis jeg gerne ville kunne styre de enkelte rum?

Eller er der noget jeg ikke kan se/ved?


Henrik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er bestemt noget du ikke kan se.   

Hele gulvvarmesystem og slanger til vandhaner m.m. er lagt ned inden du støber over hele huset. Det at gulvpladen fortsætter ind i næste rum har ingen betydning rent varmemæssig.

Du har naturligvis lavet en tegning over huset, hvor du har placeret indervægge og ved hvad rummene skal bruges til. Du har indtegnet køkken m.m. Så lægger du dine gulvvarme sløjfer der hvor de enkelte rum kommer, går uden om køkkenelementer m.m.  De 2 ender på hver sløjfe isoleres og nedlægges i den øverste del af din isolering, og monteres med det samme i dit fordeler stativ.

 Når du laver gulvvarme i beton dækket, har du så træg en styring at det er omsonst med styring fra mobil. Det tager simpelthen for lang tid at ændre varmen. Det er mere beregnet til at holde en konstant tempereátur i hvert rum. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-08-2017 23:23:01

Der er bestemt noget du ikke kan se.   

Hele gulvvarmesystem og slanger til vandhaner m.m. er lagt ned inden du støber over hele huset. Det at gulvpladen fortsætter ind i næste rum har ingen betydning rent varmemæssig.

Du har naturligvis lavet en tegning over huset, hvor du har placeret indervægge og ved hvad rummene skal bruges til. Du har indtegnet køkken m.m. Så lægger du dine gulvvarme sløjfer der hvor de enkelte rum kommer, går uden om køkkenelementer m.m.  De 2 ender på hver sløjfe isoleres og nedlægges i den øverste del af din isolering, og monteres med det samme i dit fordeler stativ.

 Når du laver gulvvarme i beton dækket, har du så træg en styring at det er omsonst med styring fra mobil. Det tager simpelthen for lang tid at ændre varmen. Det er mere beregnet til at holde en konstant tempereátur i hvert rum. 

 Hej Elmand

Den del er jeg med på, jeg havde forstillet mig at lave riller i øverste lag EPS og fremføre slangerne i tomrør med isolering. Koldt vand bliver ført under isoleringen i tomrør.

Frygtede desværre dit svar ang. konstant temperatur. Konstant varme i gulvet og store flotte vinduespartier hænger desværre ikke så godt sammen har jeg erfaret, derfor er let gulvvarme og hurtig styring værdi fuldt for mig.

Har du erfaring med at bygge det i EPS plader over terrændækket? Altså ligesom følgende http://www.sundolitt.dk/sundolitt/p...-gulvvarme

Det kunne give mig min hurtige reaktionstid uden knirken tænker jeg?

Den eneste ulempe jeg kan se ved disse er fremføringen tomrør skal tænkes godt ind og kan ikke laves om efterfølgende ligeså let som et strøgulv med forskalling/sporplader.


Henrik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har indtil nu kun erfaring i gulvvarme i beton dæk både hos mig selv og andre. Men næste projekt bliver igen igen renovering af 2 stuer. Stort set resten af huset har gulvvarme, det eneste der mangler er de 2 stuer.

Det bliver sikkert let gulvvarme.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Uha.... hvis du fjerner alle indervægge og terændækket , så gør du huset så ustabilt at der er stor fare for at det vil få skader eller store revner i ydervæggene , og i værste fald falder sammen , det er faktisk sket før.

Er du sikker på at der ikke er nogen indervægge der er bærende , det er usædvanligt.......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 13-08-2017 10:06:42

Uha.... hvis du fjerner alle indervægge og terændækket , så gør du huset så ustabilt at der er stor fare for at det vil få skader eller store revner i ydervæggene , og i værste fald falder sammen , det er faktisk sket før.

Er du sikker på at der ikke er nogen indervægge der er bærende , det er usædvanligt.......

 Er 112% sikker på der er ingen af dem som er bærende

Gulvet og loftet er lavet før noget andet i hele huset. indvendige vægge er først blevet opført dagen før maleren kom forbi ligner det

Jeg har selvfølgelig ikke taget loftet osv. ned endnu, men iflg. projekteringen vi har fået adgang til fra huset blev opført (er et typehus som vores ejet, vi ønsker blot at flytte til et andet område) så er det samme konstruktion som vores nuværende. Der kunne man med alle væggende tage et papir og sætte imellem vægge og overkonstruktionen, det var blot sømmende som holdte det på plads.


Henrik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Væggene er som minimum stabiliserende.  Men man kan jo håbe på stille vejr i bygge perioden, og at der ikke er nogen der banker i gulvet....


km
kmflisemester skrev den 13-08-2017 17:03:58

Væggene er som minimum stabiliserende.  Men man kan jo håbe på stille vejr i bygge perioden, og at der ikke er nogen der banker i gulvet....

 Tja, murer firmaerne der har budt på opgaven ser ikke ud til at have de store betænkeligheder med det, men vi læser det jo i avisen hvis det går galt. Jeg kommer ikke til at stå derinde når det sker ihvertfald.

Som sagt, det er ikke det spørgsmålet går på, det handler mest om alt om styringen ved tung gulvvarme og om det er en måde rundt om dette uden at introducere spær konstruktion til mit gulv.


Henrik

Da du har erfaring med gulvvarme i let konstruktion, vil jeg anbefale at du laver det igen. Ellers bliver du skuffet over hvor lidt du kan styre det¨, hvis det i beton.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også