Hvad kalder man disse?

Hej folkens


Et lille plat spørgsmål, men jeg kan simpelthen ikke finde svaret nogen steder.


Jeg har købt et hus fra 1920'erne hvor der jo ikke er sokkel. Men man har satte disse (se billede) sorte nogen på. Jeg kan simpelthen ikke finde frem til det, så nu prøver jeg her :). Jeg skal nemlig have de gamle af og nogle nye på :). 


Hvad kalder man disse i fag sprog? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Det er ikke sikkert at det er støbt sokkel i beton eller at den går ret langt ned. Men det sorte er selve pudslaget på sokkelen. Så jeg tror ikke det hedder andet end sokkel hvis det er det hele du mener eller sokkelpuds hvis det kun er det yderste lag.  Så der er faktisk ikke noget "disse" over det


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har set rigtig mange gamle huse og det du beskriver har jeg aldrig set. Kan godt se nu at der er en revne, som kunne se ud som om det var der han kom til den dag og derfor lavede en lige kant. Men hvis det fortsætter sådan hele vejen rundt så ved jeg det ikke 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg fatter det ikke . Men det ville give god mening hvis de var støbt færdigt og bare limet på .

Jeg vil næsten sige " det tror jeg ikke på" det ligner ganske almindeligt pudslag. Mit hus har sokkel langt ned men ser ellers også sådan ud, bortset fra at det ikke er glat men påkastet et jævnt lag af klatter. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det kan sagtens være

Selve den sorte er bare 5-7 cm dyb. Så det må da have været et helvede bygge op :S 

Du ved jo ikke hvor tyk den er. Det eneste du ved er hvor langt den stikker ud fra den øvrige mur. Dernede kan mur/sokkel sagtnes slutte længere ude end det gør ovenfor.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den er "gået" fra væggen et sted, så jeg kan se den er påsat på murstenene. Derfor jeg ved den er 5-7 cm tyk . Og det er den flere steder.


Jeg overvejer at hive den helt af og så sætte den ny på hvis man nu kunne få dem færdig lavet

Man kan sagtens pudse op i den tykkelse, det er bar et spørgsmål om at kaste på af 2-3 gange. Og man har sikkert haft gravet lidt fri. Hvis du tager det hele af behøver du ikke at pudse det op i samme tykkelse. 

Man havde ikke færdig lavede plader og lim m.m. dengang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du hugger, det der rager ud fra væggen og pudser op glat med væggen oven over, er der større change for, at pudsen ikke løsner sig. Måden, det er pudset på, er typisk for huse fra den tid, dit hus er fra. Men pudsen har en tilbøjelighed til at linde fra, fordi der kan trænge fugt ned mellem muren/soklen og pudslaget, som i perioder med frost linder fra og efterhånden sidder helt løs.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis