Kælderisolering - sådan ser soklen ud

Jeg er ved at grave ud, så jeg kan isolere og fugtsikre. Jeg er opmærksom på at være forsigtig, og har derfor gravet ud så der står ca 2 m2 blottet, så jeg kan se hvordan soklen ser ud.

Jeg har taget et foto, så I kan se standen af soklen.


Fotoet viser vinduet foroven og soklen en halv meter ned.


Et foto lidt længere fra



Jeg synes jo det ser ud som om at soklen ikke har så forfærdeligt meget beton i sig, men flere sten. Jeg tænker man kan hakke stenene fri hvis man begynder på det. Ikke at jeg havde tænkt mig det, men det må fortælle lidt om soklens holdbarhed hvis jeg fritlægger eksempelvis 2-3 meter.


Er det almindelig byggestil at der er sparret så meget på betonen/cementen, eller kan jeg forvente det ser anderledes ud længere nede/henne? huset er bygget i 1960.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke de har sparet på cementen, det er mere noget med den måde de har støbt på at gøre.
Det var mere almindeligt at bare grave en rende og fylde beton i og så kun gøre det pænt på de synlige steder (over jord).
Mit hus er fra 1956 og det var ligeså da jeg fik sokkel isoleret og drænet.

  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg vil foreslå at du vasker din sokkel med højtryksrenseren, så du får al jord skyllet ud. Derefter fyldes alle huller med sand/cement (+ vand) blanding i forholdet ca. 4/1. (Trækkes på med et pudsebrædt). Efterfølgende filses (pudsebrædt med "skumgummi"). Når det er tørret op, så påfør "asfalt" - først grunder og derefter selve dæklaget - som vist på Henriks foto. Så burde din sokkel være tæt.

Så kan du derefter opsætte isolering eller grundplader.


Søren O

Pinkhenrik: På dit foto ser det ud til at være reelt beton i din sokkel og ikke løse sten som det ser ud på min. Eller havde din sokkel også løse sten der kunne hakkes ud?

Men ville I ikke være nervøse for at soklen ikke er stærk nok til at  fritlægge den?

Søren O: hvor asfalt, når man alligevel sætter en grundmursplade på?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der var også løse/yderlige sten på min sokkel (måske ikke så mange som på dine billeder), så en tur med en kost fjernede de værste og så blev resten "forsejlet" med asfalt/tjære. Jeg fik også sat isolering på, men det er rart at gå med seler og livrem, så merprisen/arbejdet med at smøre soklen er det værd, så man slipper for at skulle grave op igen    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg er bare bange for at der er store områder hvor der ikke er beton, men bare sten. Det er som om at der er hældt nødder ned og så tynd beton ovenpå som så var meningen skulle trænge ned mellem stenene, men jeg synes ærligt talt ikke der rigtig er noget beton lige der hvor jeg har blotlagt soklen. 

Så jeg tør ikke umiddelbart at grave 3 meter fri fra top til tå, måske nærmere 1 meter ad gangen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Kan du banke hul i din sokkel hvis du slår kraftigt med en stor hammer? Det tror jeg nu ikke at du kan. Så ville jeg nu ikke være bange for at frilægge 3 meter.

Så synes jeg at du derefter skal reparere som jeg skrev ovenfor.


Søren O

Jeg vil kigge nærmere på det imorgen, men umiddelbart ja, lige der, der kan jeg kradse stenene ud så hullet bliver større og større. Hvis jeg banker med hånden løsner de sig ikke, men tager fat med tommeltot og pegefinger kan jeg brække stenene fri når jeg ligger pres på.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vedhæftede filer:
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis