Diesel ryster i tomgang

Hejsa

Har en Lombardini LDW401M (1 cylinder, ca 9 hk) som ryster mere end et helt parkonsonshospital.
Det har hjulpet efter at jeg har justeret tomgang op fra ca 700 til 1000 omdrejninger (lidt højt syntes jeg)
Dette er dog stadig ikke nok, riggen på båden ryster så det kan høres over hele havnen når vi kommer ind pga motoren.

Har læst mig klog (/dum) på det store internet og der ser ud til at være flere teorier.

1: Lombardini = Italiensk skrammel
2: Motorophæng er defekt, har haft rykket godt i motoren men syntes den står solid, tidligere ejer har dog skiftet de 2
forreste ophæng, men ikke de bagereste.. (fordi det ingen effekt havde?)
3: Indsprøjtningsdysen er lettere defekt.

Så snart motoren kommer omkring 1200 omdrejninger holder den op med at ryste (det er uden propel indkoblet) og går fint.
Vi har haft en omgang dieselpest som vi er kommet af med, men kan dysen evt havde taget skade heraf?
Eller er det bare alm slidtage, motoren må være fra omkring 2000, har ikke kunne finde nogen dato på den.

Andre indspark til ovenstående, vil være super glad hvis min båd kunne komme til at ligge roligt på vandet :-)

Mvh Morten


<p>PS:Huller i ozonlaget er intet problem, gaffatape er opfundet!</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor gammel er din motor ?   Hvis ellers den er "passet" godt kan den snildt godt klare 3000 timer... Men hvis den "kun" har kørt i en sejlbåd til havnemanøvre slides den altså op hurtigt..



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Prøv evt. at køre den RIGTIG varm over et par timer, og se om den stadigvæk har de samme problemet...Gerne godt belastet når kølevand/olie er på drifttemperatur....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

de ikke skiftede motorophæng kunne være slidt forneden, gummiet slidt væk så bolten rammer stål, prøv at sætte en fod på motoren ved ophæng og hør om der er forskel. Er der  en hardykobling eller lign. mellem motor og aksel.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Prøv at koble motor og gear fra hinanden. Hvis motoren stadig ryster, så tag et koben og løft ved gummifødderne en ad gangen. På den måde, kan du se, om der er noget, der skal justeres/udskiftes.

Har du gennem årene fået dieselolie på gummiet, så kan fødderne (vibrationsdæmperne) være defekte.


1691

Måske mangler der olie i regulatorhuset ?     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis