Hvilken combi boremaskine med slag?

Står og overvejer en batteri maskine som har slag funktion men ved ikke helt hvilke, så kunne godt tænke mig at høre noget fra jer vis i har nogle med. jeg vil helt ikke smide det helt vilde efter den. har overvejet en ryobi one+ fordi den serie også har så meget andet værktøj der kører på sammme batteri. har også overvejet og købe noget brugt dewalt. den skal kunne bore i beton.

hva syntes i? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvis det er beton du skal bore i så vil jeg anbefale en borehammer en alm. slagbore maskine er sjældent kraftig nok til beton, dem har ryobi også, jeg vil ikke anbefale noget brugt. du ved ikke hvor slidte de er, og hvis det er på batteri så er batterierne oftest slidt ned.

Ja en borehammer er nr et i beton..

Men en slagboremaskine, med et kvalitets murbor, kan nu også gå, medmindre det er meget hård beton, såsom ved elementbyggeri.

De fleste akku maskiner findes det et utal af forskellige maskiner til samme batteri.

Har aldrig prøvet en Ryobi men de ser da tiltalende ud.-.

Jeg har sådan en Makita, den virker rigtig godt, af en slagboremaskine at være, https://www.dorchdanola.dk/makita-a...gKcZfD_BwE


Vi prøver igen, i morgen --

En slagboremaskine (lysnet eller akku) ville jeg ikke eje på mit lokum.

Til beton er det eneste der duer en borhammer. Til alt andet behøver du ikke slag.

Slagboremaskiner er opfundet i reklame/marketingafdelingen og foregøgler at man kan bruge én maskine til alt. Det kan man også, den er bare lige dårlig til alt.

Maskinpark til en hjemmehåndværker hedder:

  • Akkuskruemaskine
  • Boremaskine (helst lysnet, batterimaskinerne kører ofte for langsomt)
  • Borhammer til beton (med slag) og mursten (uden slag)
  • Derudover stiksav, rundsav osv. efter behov


Sorry for mine hårde ord, men det er 40+ års erfaring der taler.


PS: hvor ofte skal du bore i beton? Måske kan det betale sig at leje en borhammer med bor når det er nødvendigt.


tja du har måske ret bent. Jeg borer ikke så tit, men jeg vil bare have en så den altid er der når jeg skal bruge den. bor i lejlighed så kan sagtens gå til varmemesteren og låne en. men skal til at kigge hus om en års tid så kan ligeså godt få skrabet lidt værktøj ind jo  


dette kunne være et. bud

https://www.alternate.dk/DeWalt/DCK...ct/1315160

har selv blå bosch, så ved ikke hvordan ovenstående dewalt er.

både bosch, dewalt og makita laver nogle billige indstignings modeller i deres 'prof' serier, og de har reelt ikke noget at gøre i 'prof' serien....om ovenstående er en af disse vides ikke....her må en som ved. noget logt om dewalt kime ind.

jeg ved at f.eks. nogle af de blå bosch ikke kan regulere glat ned til 0 omdrejninger 😯 - noget jeg selv finder vigtigt når man sætter skruer i f.eks. gips. - de skal skrues præsist ned i den rigtige højde og nogle gange ønsker man blo at give skruen en 1/4 omgang mere - begge dem jeg har kan det 😁

selv om jeg selv er til bosch, så er fordelen ved dewalt at der findes en del flere andre typer aku værktøj at vælge i mellem.

en fordel ved roybi one+ og makita er i øvrigt at de også har en del have maskiner til samme. batteri serie - værd at prioritere hvis du ser på hus...(hæk klipning, græstrimmer m.m.) og specielt makita har ders dobbelt batteri system til de maskiner som kræver ekstra kraft

Annonce

Har selv (blandt andet) en ældre dewalt accu med 3 gear og slag, - god til karmskruer og til nøds mursten og andet puds. Til beton siger jeg som Jens - borehammer og intet andet. Har 2 borehamre m/sds + alm. selvspænd, hvoraf den ene er med mejselfunktion også -  +  en makita nedbrydninshammer til det hårde. De har været rigtig gode sammen, kombineret med en +5 kg. banehammer..  

Vh. Carsten





 

Begge mine slagboremaskiner borer lystigt i beton - når bare der er ordentlige bor i. Jeg har også en borehammer, men det er godt nok sjældent, at jeg synes, at jeg har brug for den, for at bore et par huller. Så skal betonen vist nærmest være det man kalder jernbeton, ellers klarer jeg mig  helt fint med slagboret - og har gjort det i utallige år. Begge er i øvrigt på batteri. 

Så kan slet ikke forstå, at nogen mener, at de er uduelige. Jeg har 50 års erfaring som håndværker, men kan godt nok ikke huske, hvornår slagboremaskinerne kom. Jeg har ikke arbejdet som professionel håndværker i mange år, men som alm. udvidet gør det selv mand, og det er ud fra det, at jeg mener, at en slagboremaskine kan opfylde de flestes behov. 

Hvis jeg var professionel og borede mange huller i beton hver dag, ville jeg nok vælge at bruge borehammeren noget mere, men som allround maskine vil en slagboremaskine fungere fint for de fleste.


Kurt B. Andersen

blot til info, så har stark pt et udemærket tilbud på både  dewalt eller bosch slag boremaskiner (aku)

som skrevet tidligere har de begge nogle lavpris modeller, men den bosch slag maskine som er på tilbud er den "ægte vare" med kulfri motor. en rigtig lækker maskine som også er en perfekt som skrue maskine. inkl 2x4,0 batterier står den til ca. 1600 kr inkl moms (uden boks)

man kan også vælge en slag med 2x3.0 batterier, lader og 1 boks for 1250 kr inkl moms - det er billigt. her skal man dog lige tjekke den kan køre helt ned i omdrejning da jeg ikke kender netop denne model...

Jeg har en Makita batteri boremaskine med slagbor. Vil understrege at slagbor virker kun, når du skal bore ind i en musten eller andet blød materiale. Maskinen virker overhovedet ikke i beton, der er den for svag.

Makita kan køre på samme batteri på alle deres 18V batteri serie og har et stort program ligesom Ryobi



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis