Bogreol

Hej alle. Sidste år fældede jeg er stort træ i mine forældres have, som jeg har tænkt mig skulle blive til en kreativ bogreol (se billede). Barken pillede jeg af, og træet har nu ligget og tørret hjemme i mine forældres garage lige siden. 

Jeg har forelsket mig i denne bogreol og tænkt, at "det kunne jeg også sagtens lave", men da jeg overhovedet ikke er særlig god til at bygge (eller har noget som helst erfaring), søger jeg idéer til, hvordan jeg kommer videre herfra.

Jeg tænker selv, at træet har tørret nok nu, og at jeg skal have fundet nogle hylder, samt fundet et mobilt savværk, som kan hjælpe mig med, at skære stammen op. Er der nogle som har tips eller tricks til, hvad jeg ikke skal gøre, eller hvordan jeg kommer videre, vil de falde på et tørt sted.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Lasse,

Spændende projekt. Jeg ved ikke hvorfor du vil have den igennem et savværk, hylderne ligner finer plader, men du kan selvfølgelig godt lave dem af planker fra træet, husk at hvis der er 2,2m fra guld til loft og du skærer stammen på det mål, så kan den stadig svinde afhængig af træsort. 

Det første jeg tænker er at den på billedet hælder udaf i toppen, det er nok ikke tilfældigt, ellers kan den ikke rejses op i hjørnet. Så skal du have savet hullerne i hylderne i den rigtige højde, her skal du lære at tage mål i et x-y mønster ved at stille stammen op og mærke hvor hylderne skal være i højden og så overføre målene til pladerne fra de to vægge, en god kontrol af at hjørnet er 90 grader er nok en rigtig god start. Faldgrubberne her er at du tager mål i forkert rækkefølge eller fører dem på bagsiden af pladen, så skal du tage stilling til inden du går igang om du vil montere stammen i gulv og loft så stammen holder hylderne oppe og inde eller om hylderne holder stammen inde ved væggen og stammen holder hylderne oppe.

Når man bygger hylder og reoler er det generelt svært på forhånd at vide hvad der skal stå der på forhånd, men ringbind, bøger, pyntesten, projektorer, playstation og pokaler er alle svære at save til bagefter så de passer i den højde man har valgt, overvej grundigt hvilken afstand du vil have, kig evt. på andre reoler i huset først, det er ikke så nemt at flytte hylder som disse op og ned bagefter som det er med Ikea.

En rå stamme fra en have har sjældent sygdomme medmindre du fældede den fordi den var død, overvej noget preserverings olie alligevel så du ikke får borebiller eller andet godt ind i dit hjem.


God arbejdslyst, ser frem til at følge projektet.



"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

Den med savværket forstod jeg ikke lige.    

Men hvis det var mig der skulle lave samme hyldearrangement som på billedet ville jeg rejse stammen og tildanne hylderne så de passer ind over stammen, uden der saves i denne, men lægges på nogle kraftige lister der skrues i væggene. 

Alternativt kan du save et spor i hyldens tykkelse halvt ind i stammen og stikke hylderne der ind i.  Jeg vil dog ikke anse opstillingen så stærk du kan undgå og fæstne de yderste hjørner af hylderne til væggene. 

Just mine tanker.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for de gode svar!

Preserverings olie var jeg i hvert fald ikke selv kommet på. Ydermere havde jeg faktisk ikke tænkt på, at kontrollere vinklen på hjørnet, som sådan set var over 90 grader. 

Tror dog at du (Balthazar) har misforstået det med stammen. Stammen fra det træ, som jeg fældede skal fungere, som stammen til bogreolen (ligesom på billedet). Hylderne vil jeg finde i et byggemarked :-). 

Jeg påtænker, at få stammen skåret ud i 5 lige store dele (hos et savværk) så det er helt lige skåret ud. Oven på hver del stamme (undtagen den øverste) vil jeg bore en hylde fast ovenpå. Til sidst vil jeg så stable dem ovenpå hinanden, og evt. Fæstne hylderne til væggen også - for at sikre, at den står ordentligt fast.

Velkommen på LDS Min tanke er da også som de andre at stammen gør ubrudt igennem, og at der er huller i hylderne. Det kunne være bedste sortering i krydsfiner. Leif`s forslag om at rejse stammen hel og efter at der er lavet passende slidser ind i den er genialt ( brug savevejledning nederst i modificeret form ). Så kan hver hylde tilpasses og der bliver kun et lille hul i hylden bagved stammen, som der måske kan limes et stykke i, hvis man er omhyggelig ved udsavningen.

Men skal det være " snydestamme" kan du sagtens selv save det lige så godt. Hvis din stamme er lige så kroget har savværket svært ved at save det parallelt. Når de har savet et stykke af falder resten ned på rullebordet i en lidt anden vinkel Jeg går ud fra at du har kædesavs erfaring når du har fældet træet. 

Skrue et bræt på langs af hele stammen, og et stykke vinkelret på tværs hvert sted som du nu ønsker den opdelt i. Så har du noget at kigge efter når saven skal starte. Ligeledes vinklen der skal saves, den kan så skrues på " nedad" Det er vigtig at stammen er understøttet på sådan en måde at den ikke knækker eller presser saven til sidst i hvert snit. Det langsgående bræt bliver naturligvis savet over hver gang, så det skal have en del skruer der op ad. Og endelig en lige hvor der skal saves.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis