DIY ældre skænk, males?

Jeg er lidt usikker på hvilken kategori denne tråd skal være i.

Jeg har en ældre skænk som jeg gerne vil have en anden farve. Jeg havde overvejet folie, men der er 3 skuffer, 3 låger, og noget ben på 25 cm, så det vil blive ret omstændigt.

Jeg har gået med tanken om at male det i stedet, men det er af egetræ finer. 

Jeg har prøvet at google mig lidt frem og flere steder skriver de at man skal slibe det ned med sandpapir først, grunde det og så kan man male det, men alt jeg kunne finde fra tilbage fra 2009 og 11, så jeg tænkte at der måske var en nemmere eller anderledes måde man kunne gøre det på, eller der det bare sådan det skal gøres?

På forhånd tak

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er bare sådan det skal gøres. Flere tynde lag er altid bedre end et tykt. lagene skal blive tyndere og tyndere.

Du kan også indhente tilbud fra et lakerværksted. 

Du kan også springe rensning, slibning, grunding, spatling, slibning over og hente en spand fra billig-lortemaling.nu og en billig skumrulle og pønse på. Så bliver det grimt, skaller af efter nogle uger  - og du har endnu mere besvær med at begynde forfra. 



Vigtigst med sådan et inde møbel er grundig afvaskning inden slibning, ellers vil meget skidt og snavs blive arbejdet ind i overfladen, kræve unødigt meget sandpapir og ødelægge grundlaget for malingen. Husk at malerarbejdet er kun en femtedel af arbejdet, så hvis du tror du kan male den på en halv time, så gang op :-)



"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for jeres svar. Jeg har faktisk et andet lille spørgsmål også. Jeg så at man kan bruge stof til f.eks at sætte på lågerne i stedet.  Så kunne jeg overvejede at have møblet som det var men bare at ændre lågerne. Jeg har noget stof herhjemme, og lågerne er ikke så store. Er der nogen speciel måde man kan sætte det på på finer?

Du kan sagtens betrække dine låger med stof. Så skal du afrense og montere med en montagelim til tekstiler. 

Det er altid afslutninger og kanter der er udfordringen. Bukker du stoffet om, bliver lågefronterne større: Er der plads til det? 

Vælger du en bille lortebomuld med korte fibre, smuldrer det nok hurtigt.  


Men så er det også slut med at fortryde. Når du først har stof på, er det et hestearbejde at gøre klar til maling. 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også