Holdbar opbygning af stenterrasse

Hej alle, håber i kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har fjernet en gammel stenterrasse som var begyndt at synke rundt omkring og som også var godt undermineret af myrer.
Jeg skal nu i gang med, at bygge en ny, hævet (+10 til 15 cm), terrasse med et HOLDBART underlag. Prisen kommer lidt i anden række.

Den gamle terrasse var tilsyneladende blevet udbygget af flere omgange idet sandlaget under fliserne varierede ganske meget fra område til område (fra 5 cm til godt 20 cm sand). Intet stabilt grus fundet overhovedet.

Alt er nu stort set gravet væk - Det gamle sandlag samt det underliggende relativt bløde jordlag.
Jeg er nu nede ved noget hårdt lerjord som er fyldt med knytnæve-store sten (ganske hårdt at grave i, når det ikke har regnet).

Når det regner, hvilket det har gjort ganske ofte denne sommer, får jeg en stor udendørs pool i det hul jeg har gravet.
Vandet trænger kun MEGET langsomt igennem lerlaget - Så jeg skal faktisk selv pumpe det ud.
Når der så er gået nogle dage uden regn, bliver leret igen ganske hårdt på overfladen (på nær de dybest-liggende områder).

Hvordan får jeg den bedste opbygning af en ny terrasse på dette underlag?

Jeg har læst, at hvis jeg fræser noget brændt kalk ned i lerjorden og vibrerer det efterfølgende, skulle jeg få en ganske fast bund at bygge videre på. Dette tiltaler mig ganske meget!!

Terrassen kommer til at ligge langs soklen på huset, adskilt af et linjedræn (koblet til offentlig kloak).

Jeg kunne godt tænke mig (selvom alle nok vil fraråde mig det) at lave en vandret terrasse uden fald (5 x 5 meter).

Terrassen bliver som sagt hævet over terræn og omkranset af kantsten sat i beton (fælles overkant).

Jeg vil også rigtig gerne have en fiberdug under stenene for at undgå problemer med myrer (som vi har RIGTIG mange af).

Det er desværre ikke en option, at få noget tungt maskineri ind i haven - Havefræser samt mindre pladevibrator undtaget.


Mvh.


The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis