Pladevæg bag brændeovn skal beklædes med fliser.

Min mors kolonihavehus skal friskes lidt op.

Væggen bag ved brændeovnen havde gipsplade med "popcorn" maling.

Den kunne give sig ret meget, når man trykkede på den.


Jeg ønsker at opsætte fliser på væggen fra top til bund i stedet:

Inde bag ved pladen er der en meget ujævn mur, så jeg ville benytte det eksisterende skelet og tilføje et par ekstra lægter.

På lægterne ville jeg placere en mdf eller spånplade og sætte fliserne op på den med multiklæb.

Men er det lovligt at lave det i mdf/spånplade bag ved en brændeovn, sålænge man beklæder med fliser?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvad med at bruge en 15mm fibergips den er både stærk og ubrændbar.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Fibergips anbefales ikke bag ved brændeovne, da de forvitre i varmen over tid.

Det er mere fordi at jeg allerede har noget MDF liggende og derfor ville bruge det, hvis det er lovligt.


Prøv da lige at spørge din skorstensfejer - han vil sikkert gerne hjælpe. Det er jo også ham der skal brandsyne årligt.


Søren O

Har skrevet til ham, men han er indimellem svær at komme i kontakt med.

Derfor håbede jeg at nogen herinde vidste det, så denne tråd kunne komme andre til gode   

Opfølgning:

Skorstensfejeren var forbi, han sagde at der ikke måtte ligge træ bag fliserne.

Jeg foreslog en Fermacell Powerpanel H2O plade, men han sagde at jeg skulle fjerne lægterne bag ved pladen, før at den var brandsikker. Men så har jeg jo ikke noget der understøtter pladen på midten.

Så nu bliver løsningen at skorstensfejerens murer kommer forbi og giver et tilbud på en opbygning i letbeton. Så vil der ikke være nogen problemer.



Det skal være ubrændbart det var også derfor at den plade der sad (du beskriver som popcorn) MEGET sikkert var en asbestplade. Så alt afhængigt af hvordan der er nedtaget, så god fornøjelse med at forsøge at rengøre alt kontamineret inventar. Det siges at tekstiler IKKE kan oprenses ordentligt ved en simpel støvsugning men skal fjernes helt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også