Spørgsmål om udendørslamper

Hej

Jeg har et ældre hus med to udendørslamper. Der er kun fremført fase og nul -  men ikke jord - til lamperne. Huset er selvfølgelig med HPFI.

Må man selv udskifte sådan et par lamper nye (som ikke-elektriker)? 

Og hvordan gør man hvis man ønsker en tredie lampe også? Må en tredie lampe sættes op uden jord, eller kræver den tredie lampe at der fremføres jord til denne/alle lamper?

Er med på at kabeltræk til den tredie er et installatørjob, men spørger for at få en idé om hvor omstændigt det vil være at få den tredie lampe op.


Venligst, Silas


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ikke alle lamper kræver jord forbindelse da de er. Dobbelt isolerede dette symbol bør fremgå på lampen og ligner en rund cirkel inde i en firkant, er denne til stede skal lampen ikke jordforbindes

Ok, tak for svarene

Hvad hvis lampen ikke er dobbeltisoleret?

Skal der så fremføres jord ved hhv. udskiftning og udvidelse med en tredie lampe?

Vh, Silas


Ikke hvis huset er opført før 1972 og du har HPFI relæ. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg står faktisk i tilsvarende situation. 

Jeg kan ikke ud fra se, om det rent faktisk er tilladt at skifte de eksisterende lamper selv eller det kræver en autoriseret elektriker?


/Mads
Annonce

Det er ligegyldigt hvornår huset er opført , hvis man sætter udendørslamper eller stikontakter op så skal de følge den gældene lov og regler som siger at der skal fremføres en jord , men de stikkontakter og udendørslamper som er sat op før kravet om jord , må stadig godt bruges unden jord , men hvis man ændre i installationen så skal det laves efter de nye regler,  al så jord......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Velkommen på LDS Der er kommet nye bestemmelser pr. 1/7 2017 Men det er stadig lovligt at udvide med "2 tilslutningssteder, hvis det oprindeligt var lovligt uden jordleder"  link til ny vejledning Se nederst


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis