Dampspærre ved stålskorsten

Hej

Jeg er ved at udskifte listeloftet i min stue. I samme omgang opsætter jeg også ny dampspærre. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg kan tætne dampspærren omkring stålskorstenen til min brændeovn.

Jeg ved, at man kan købe særlige damspærremanchetter til stålskorstene. De er dog ret dyre. Så da jeg idag var forbi vvs-eksperten i anden sammenhæng spurgte jeg til, hvad de havde af disse manchetter. Sælgeren mente slet ikke det var nødvendigt at bruge en særlig manchet, men at man bare kunne klæbe almindelig damspærrefolie fast til skorstenen med dampspærretape. Argumentet skulle være at skorstene har afgivet det meste af varmen gennem røgrøret og at skorstene jo er isoleret, så den slet ikke bliver varm på ydersiden. Sælgeren fortalte at han havde brugt den løsning masser af gange uden efterfølgende klager. (Han er vist tidligere VVS'er.)

Jeg mente ellers ikke, at der måtte være brandbare materialer i nærheden af skorstenen. Det er vist 5 cm afstand for materialer tyndere end 3 cm. På den anden side er dampspærrefolie jo så tynd at nok bare vil smelte frem for at brænde. Hvis der altså skulle blive så varmt på ydersiden af skorstene at det bliver aktuelt.

Jeg har faktisk aldrig prøvet at røre ved den isolerede del af skorstenen, mens ovnen har været tændt. Der har ikke rigtig været nogen grund til at løbe risikoen for at brænde fingerne...

Hvad mener I? Skal jeg købe en "rigtig" dampspærremanchet eller kan jeg bare klæbe den almindelige folie fast til skorstenen? Eller er der andre muligheder?


Palle Dam

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der slet ingen der har et bud på ovenstående?

Palle Dam

Jeg står overfor at skulle udføre samme opgave, og jeg vælger altså den dyre løsning. Jeg har set hvad en simpel spot kan gøre ved en dampspærrefolie. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis