Søjleboremaskine - hvad skal jeg vælge?

Hej,

Jeg er på udkig efter min første søjleboremaskine men har virkelig brug for gode råd. Hvad skal jeg vælge i prislejet 2.000-2.600 kr.? Jeg skal primært bruge den til at bore i egetræ og krydsfiner - til egne møbler.

Jeg tænker selv det er vigtigt at kigge efter: 

  • Solid konstruktion
  • Dybdejustering
  • Forskellige hastigheder
  • Ingen slinger
  • Præcis boring
  • Selvspændende borepatron (gerne 16 mm)


Jeg har fundet 4 søjleboremaskiner men har ingen erfaring med dem så hvad tænker I er et godt køb? Eller er der andre gode søjleboremaskiner på markedet som jeg har overset i dette prisleje? Min absolut max pris er kr. 2.600 incl. moms

Güde søjleboremaskine

http://www.primusdanmark.dk/s%C3%B8...-2764.html

Woodstar TB16 S (Ingen billede)

https://www.dorchdanola.dk/produkte...skine.html

Einhell BT-BD 801 E

http://products.einhell.com/com_en/...801-e.html

Bosch PBD 40

https://www.frishop.dk/pi/Bosch-s%C...gLXx_D_BwE

Vh. Henning

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville vælge en af de to sidste du linker til, umiddelbart ser de jo meget ens ud.

Begge har MK2 konus, hvilket er et stort plus, den sidste du linker til kan komme helt ned på 180 o/m men har så ikke helt så høj max o/m. 

Bosch du linker til synes jeg er noget spinkelt dingelværk, har set den i virkeligheden.



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg besidder en PBD 40 og tror ikke den er det rigtige til dig.

Den er præcis nok, men egentlig kun egnet til let boring, da der ikke er ret meget gods i den. Bordet er f.eks. af aluminium.

16 mm patronen er mere af teoretisk karakter, større bor end 8 mm i træ ville jeg ikke forsøge.

Som altid med maskiner, kig på vægten, det er en god indikator for hvor stabil maskinen er.

MK2 konus er for dit vedkommende helt underordnet. Det sigter til, at man kan anvende bor med MK2 konus i stedet for patron. Det er kun relevant for rigtig svære industriboremaskiner til metal. Alzmetall f.eks.


Den er vel hverken værre eller bedre end alle de andre Kina-maskiner. Det lader til, ar du skal lægge remmen om for at ændre omdrejningstal, men det er et langt mindre problem end man tror.

Annonce
hn78 skrev den 31-07-2017 20:36:36

Nogen holdning til denne maskine? Den ser solid ud med 53 kg. http://www.dvsalg.dk/kategorier/vae...16-mm.aspx

 Jamen gud, var lige en tur på Mors i dag og lave en gammel motor. Der stod der nøjagtig samme maskine. Jeg brugte den faktisk til at bore to knækkede 8 mm bolte ud. Jeg har ikke noget og udsætte på maskinen da hullerne blev pænt runde. Om den vil lave trekantede huller (slup i spindlen) med et større bor kan jeg ikke garantere, men den virker meget solid og kræfter mangler den ikke.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det jeg mente det var godt med en MK konus er det er let at skifte borepatronen, har du eks en 16mm borepatron, kan den ikke tage de helt små bor, så er det nemt at skifte til en anden patron hvis behovet er der. Du har jo så også den mulighed at sætte en holder til spændetænger op, det er et must hvis du vil have en helt nøjagtig opspænding.(vælger du en ER32 kan du spænde op til ø20 mm op, hvis du har behov,)

Billedresultat for er 16

Endvidere synes jeg at en boremaskine med MK konus er bedre, for er man uheldig at borepatronen bliver slået skæv i en maskine med fast konus til borepatronen, er den ikke nem at redde, da konusen er en fast del af maskinens aksen.

Den sidste maskine du linker til, ser da ganske fin  ud, mange af de billige maskiner ligner hinanden, og er måske endda lavet på samme fabrik. 


Vi prøver igen, i morgen --

je_ns, jeg er uenig.

Morsekonus til en borepatron er kun godt, hvis den har trækgevind. Og det har jeg endnu ikke set på en almindelig søjleboremaskine.

En normal Morsekonus, som blot er banket på plads i spindlen holder ikke, hvis boret hugger i. Resultatet er en ødelagt spindelkonus. Been there, done that :-(

Se f.eks. Jacobs konus til borepatroner, som er meget fladere. Dén holder.

Igen, til hn78s brug er det helt ligegyldigt.


Tak for alle svar og indspark - jeg er ikke helt afklaret endnu. Tror måske jeg mest er usikker på egne behov og derfor hvor store krav jeg har. 

Bent Andersen skrev den 31-07-2017 22:03:03

je_ns, jeg er uenig.

Morsekonus til en borepatron er kun godt, hvis den har trækgevind. Og det har jeg endnu ikke set på en almindelig søjleboremaskine.

En normal Morsekonus, som blot er banket på plads i spindlen holder ikke, hvis boret hugger i. Resultatet er en ødelagt spindelkonus. Been there, done that :-(

Se f.eks. Jacobs konus til borepatroner, som er meget fladere. Dén holder.

Igen, til hn78s brug er det helt ligegyldigt.


 Jeg har selv Mk konus i min INOX  kvalitets bænkboremaskine, og har aldrig været ude for den gik løs, alle lidt prof maskiner har mk konus


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis