Ladevolt - tabel eller hvordan gør jeg

God aften, 


Jeg har et spørgsmål vedr. ladestrøm på batterier.

Jeg tænker at min telefon har et 3.7v batteri, men får 5v i usb. Hvis jeg nu har et løst 3.7v eller 9.6v batteri som jeg gerne vil lade op hvordan gør jeg så med ladestrømmen. Jeg mener, at kan huske noget med et bil batteri bliver opladet ved 14.4v.

Jeg har også et 36v batteri med 41v på når det er opladet. 

Hvordan kan jeg komme i gang med af lade på forskellige batterier?

Hvis der en tabel eller hvordan vælger jeg det rigtige ladestrøm.

/Per

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke et svar til dig.

Vil bare lige sige at du skal være meget opmærksom på hvilken type batterier du lader på.

Ved ikke selv så meget om det, men nogen typer skal have over og under spændings beskyttelse for ikke at blive ødelagt eller ligefrem begynde at brænde.

Hvis du har taget højde for det, så bare ignorer min besked

Du nævner nogle forskellige spændinger som udtrykkes i Volt V. Samtidig spørger du efter ladestrøm som udtrykkes i Ampere A eller milliampere. mA. Det er 2 forskellige ting som dog er meget afhængige af hinanden. 

Des større spændingsforskel der er imellem batteri spænding og din ladespænding jo højere bliver ladestrømmen. For at hindre at det bliver for stort ved tomt batteri må laderen indrettes så den begrænser strømmen. Samtidig skal den i mange tilfælde selv måle hvornår maks. ladespænding er nået, for derefter at gå over til efterladning. Det vil sige at den i en periode genlader op til maks. ladespænding. Derefter stopper ladning selv om spænding så falder f.eks. 12 V Det sidste afsnit gælder for forbrugsbatterier f.eks. på truck. Her er link til en artikkel om GEL batterier som bruges i både. Undskyld der er lidt reklame i artiklen

Her er så en anden artikkel om batterier 

Så skal du have konkret viden skal du oplyse hvilken type batteri du tænker på. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som allerede skrevet så betyder typen en hel del, så der skal nogle detaljer på bordet her...

Din mobil bruger sikkert et Li-Ion type batteri. Li-Ion batterier har en 'nominel' spænding på ca 3,7V, men skal lades med 4,2V (+/- 1%) som er strømbegrænset (en såkaldt CC-CV algoritme).

Det kan du alt sammen læse dig til på nettet :-) Det er ikke umuligt at lade dem, man skal bare vide hvad man gør når man gør det!

Men hvis du forbinder et Li-Ion batteri til en 5V forsyning sker der sandsynligvis en af to ting: Enten træder beskyttelses kredsløbet i batterie ind og afbryder batteriet eller også så siger det puf!

Brande i Lithium batterier er ikke noget man spøger med, det var ikke uden grund at Samsung måtte tilbagekalde en hel produktserie eller at Boeings 787 (Dreamline) var grounded imens de havde problemer med batterierne...



 

Tak for svarene

Det var bare nogle generelle rechar... aa og aaa batterier samt nogle som vist hedder poly batterier. 

De er bøjelige og flade i plastic samt de hårde batterier som findes i telefonerne. 

Ja, det var for at undgå ild eller bomber herhjemme, jeg valgte at spørge herinde.

Jeg nævnte spændingen på batterierne, fordi det er den eneste oplysning der står på dem. 

Fx. hvordan oplader jeg så et mobilbatteri/3.7v poly batteri uden brug af en mobiltelefon eksempelvis en 5v dc adapter ???




De fleste af os bruger et færdigt ladekredsløb, f.eks sådan en her: https://www.banggood.com/TP4056-1A-...mds=search

Den sætte ind mellem din 5V adapter og batteriet...

Jeg har ikke lavet ret meget research på mit link, så tag det som et eksempel... 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis