Knækfliser - hvordan laver man hjørner?

Jeg er ved at lave en lille støttemur af knækfliser. Men jeg kan ikke gennemskue hvordan man laver et udvendigt hjørne, udfra de linjer der er i knækfliserne ("korset").

Umidelbart ser det ikke ud til, at man kan lave det med ½-skifte forbant, men det er måske bare mig der ikke forstår det :-)

Mvh

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes specielle hjørne knækfliser, mener det giver 1/3 forbandt ??

Billedresultat for knækfliser


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svar.

Tænkte nok, at det var mit ½-forbandt der var problemet. På de billeder jeg har kunnet finde på nettet, ser det ud som om, at der er anvendt forskellige forbandter i de enkelte lag. Eller måske bare et mere avenceret forbandt, end jeg lige kan gennemskue.

1 : Jeg har stadig til gode at se en støttemur af knækfliser der er pæn, jeg har prøvet, de skrider altid, selv med med bagfald,  fliseklæb eller mørtel.

2: Knækfliser skal bare forbydes.

3: Fik jeg sagt at jeg hader knækfliser?

Mvh. 

Mikkel


Der er lavet masser af flotte støttemure af knækfliser. Det er da rigtigt at der også er en del støttemure der ser "forfærdelige" ud, men mange af dem er vel også omkring 40 år gamle, og burde sættes om.

Når man skal lave en støttemur er det vigtigt at underlaget er stampet (vibreret) ordentligt op. Og så er bagfald vigtigt. Planterødder presser over tid støttemuren ud, hvis man ikke sørger for at holde vegationen nede.

Ideen med at lime knækfliser sammen har jeg ikke haft brug for, men hvis det er ud til offentligt område, kan det være nødvendigt - der skal meget mere til før fliserne flytter sig.

Du kan selv ændre "standard" knækfliser til hjørnesten. Med en diamantskive på vinkelsliberen skærer du en tværrille med en dybde på ca. 1 cm på begge sider af knækflisen. Så har du en brudanviser, og bruddet vil ligne bruddet fra en "købt" hjørnesten.


Søren O

Hej Søren

Kan du sætte et billede ind af en "pæn" støttemur lavet af knækfliser?

Jeg har ikke set dem, og jeg er da snart 40

FoXX skrev den 27-09-2017 22:49:46

Hej Søren

Kan du sætte et billede ind af en "pæn" støttemur lavet af knækfliser?

Jeg har ikke set dem, og jeg er da snart 40

 Ha ha, definer ordet "pæn"   
Handler det ikke om at nogle ka li' moderen andre vil ha' datteren princippet ?
I vores tidligere hus var der masser af knækfliser, og jeg brugte dem da også til at lave "kasser" med i haven. 

Er de kønne? tjaa,  jeg kunne nu godt lide dem, selvom de fylder meget...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis