støbe terrasse?

hejsa

Rundt omkring i verdenen har jeg set mange indkørsler, terrasser mm der er støbt i eet stykke. jeg har ikke set så mange (hvis nogen) i DK. Kunne godt selv tænke mig at støbe et dæk foran vores indgang. 

Jeg er ikke så meget i tvivl om, hvordan en evt. støbning skulel foregå men er i tvivl om følgende: 

En skotte fortalte mig at man i UK lægger en folie under betonen og at denne er vigtig for at hindre opadstigende fugt. 

Nogen der har gjort sig erfaringer herhjemme?


Med venlig hilsen

Kasper Rossing
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tja det kan selvfølgelig lade sig gøre at støbe, men dit underlag skal være fast, på samme måde som hvis du lægger fliser, med stabilgrus osv.
Skal du endelig støbe, skal du have mindst 15-20 cm tykt lag med jern i, for at frosten ikke løfter eller sprænger din "flise".
Min største aversion mod det er den at rødder kan "grave" sig ind under  det og knække din "flise" da den ikke kan løfte sig. Og så er der kun  den hårde vej tilbage: Brække det hele op   

Jeg har også set at man i England lægger fliser i beton... men jeg har også set det store arbejde det er at fjerne det igen når rødder mm har ødelagt fladen. Det engelske klima er et noget andet end vores, så derfor ser man ikke så udpræget brug af beton i nord England som i syd   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Er du kommet videre i dit projekt? 

Vi påtænker at støbe vores indkørsel, ca 72 kvm med carport, i beton. 

Største ulempe ser jeg prisen på betonen, ca 16.000 kr for de 72 kvm ved 15 cm. Hertil entreprenør timer, jernarmering og underlag. 

En anden hage er div oliespild som kan forekomme. Revner er jeg ikke så bekymret for, da man laver såkaldte skåret fuger, der laver en kontrolleret revne. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis