EL-gulvvarme slukker ikke

Vi har overtaget et sommerhus med el-gulvvarme af ældre dato som er styret af følgende anordning:


Varmen er styret af en timer som tænder/slukker for varmen. Problemet er bare at det ikke virker til at virke. Jeg har den sidste dags tid prøvet at eksperimentere mig lidt frem uden effekt - gulvet er (meget) varmt hele tiden. Eksperimenterne besværliggøres af at varmetrådene ligger ret dybt i betonen (ca. 20 cm jvf. sælger) - så der går en rum tid fra aktion til effekt.

Så over natten havde jeg sat timeren til at være slukket (tror jeg) hele natten, men da jeg vågnede i morges var gulvet meget varmt.

Jeg har lidt brug for at tolke den el-tavle. Billedet er af opsætningen som vi modtog huset.

Den blå firkant: Hvis den er sluttet er varmen tændt 24-7 uafhængigt af uret - som jeg har forstået det. Er det korrekt? Og på billedet er den pt. *afbrudt* (jeg kan se "0") - er det også korrekt læst?

Timeren: Når de grønne "dimser" er trykket ind er varmen afbrudt og trukket ud er varmen sluttet - det er i hvert fald den tolkning der giver mest mening ifht. hvordan uret er sat op i dag (ie. afbrudt om natten). Er det korrekt læst?

Den røde firkant: Den forvirrer mig. Den er i "0" position og har et piktogram af et ur - det læser jeg som om timeren er afbrudt. Men der er varme i gulvet alligevel?

Mine eksperimenter har gået på "0"/"1" positionerne på blå og rød firkant uden at gulvet er blevet afkølet. Så nu har jeg afbrudt gulvvarmen helt (grøn firkant). Det er så en halv time siden og gulvet er stadig meget varmt. Hvor lang latenstid er der på sådan noget gulvvarme - timer?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For at starte bagfra så er lantenstiden er flere timer, så du skal ikke forvente nogen større ændring efter en halv time. Afbryderen i den blå firkant er, som der står på mærkningen, til konstant varme uanset urets indstillinger. Uret  eller afbryderen kan være defekt. Har du mulighed for at foretage nogle målinger, som er en forudsætning for at finde fejlen?. Den mest simple form for måling er en fatning med en pære og et stykke ledning sluttet til gulvvarmen, et sted hvor gulvvarmen er koblet til installationen. I dit sted ville jeg få installeret en termostat med en føler i gulvet, og lade den erstatte uret, som i min optik, ikke er velegnet til at styre gulvvarme.


fase

På begge sider af skiltet " alle sikringer 10A 1 "sidder 2 plast skruer. De trykkes lidt ind og drejes 1/4 omgang. Så går dæksel af. Muligvis kan du så se hvilket kabel der går til gulvvarme, og der kan du så montere " Fabrins fatning"

En anden måde at se det hurtigere end at mærke på gulvtemperatur er at slukke ALT andet. Du kan slukke de andre sikringsgrupper, og så kigge på måleren. Hvis den stadig blinker med en fast tidsfrekvens er gulvvarme tændt. Holder den op med at blinke har du opnået at få det slukket. 

Det er utænkelig at alle 3 ting går i stykker Den grønne sikrings gruppe -  det røde ur - og den blå afbryder. Hvis det er en omskifter kan du måske tolke den forkert så 0 betyder "uden ur " og 1 betyder " med ur styring" 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik


Jeg tror@erik måske kan have (delvis) ret i tolkning af rød firkant. Jeg har haft den (rød fikant) på "1" i et døgn og nu er gulvet helt afkølet. 

Faktisk har den 3 positioner, "0", "1" og "UR" og ifølge sælger skal den stå i "UR" position - resten er han ikke helt sikker på.

Så (rød firkant) "0" er uden ur, "UR" er med ur og "1" er ?? (efterlader i hvert fald gulvet koldt).

Nu prøver jeg med "UR" det næste døgn og så ser jeg hvad der sker. Termostat er helt klart i planerne.

Du kan også bruge en rumtermostat sammen med uret.

Jeg har selv sat sådan en op til min gulvvarme i sommerhuset efter termostaten i gulvet afgik ved døden - i stedet for at hugge gulvet op, jeg kunne ikke trække termostaten ud af røret i gulvet.

Det virker fortrinligt - skal dog stå lidt højere om sommeren i varme perioder for ikke at få et koldt gulv på grund af den naturlige højere omgivelsestemperatur.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Godt du begynder at få et udsving. 

Jeg tænkte nu på den blå afbryder kan have en modsat tolkning. Men uret er jo også med omskifter funktion, så den kan faktisk også være monteret "bagvendt " og stadig virke.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis