Volvo penta md21a køleproblemer

Har problemer med en Volvo penta md21a bådmotor, den bliver for varm på 5 min lige pludselig, impella til søvandpumpen er skiftet, men er der en impella til fersvandspumpen og kan den skiftes uden af tage varmeveksleren af da det der ser lidt besværlig ud at tage den af

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mener og kunne huske at ferskvandspumpen er af automobiltypen på den motor, så den skal du nok kigge efter som sidste udvej. 

Hvordan er vekslerens tilstand, er den ved og være moget til ? 

I mere sjældne tilfælde kan termostaten også være synderen ved ikke og ville åbne.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Min MD21A bliver ikke varm, men den damper, så jeg har tænkt mig at udsyre varmeveksleren. Mangler dog at finde ud af hvilken væske jeg skal bruge?

Du har altså det omvendte problem? Har du checket om der er nok vand på?

Mht. thermostaten, så er den da ikke svær at komme til!?!?

cwix skrev den 08-08-2017 23:43:41

Min MD21A bliver ikke varm, men den damper, så jeg har tænkt mig at udsyre varmeveksleren. Mangler dog at finde ud af hvilken væske jeg skal bruge?

 Jamen så fejler den jo heller ikke noget når den ikke bliver (for) varm.    

Husker jeg ikke rent galt er kølesystemet under tryk på den motor og dermed er der nok monteret en termostat der først er åbnet helt ved 92-95 grader. Der vil du kunne se det damper en smule fra vandet når du tager trykket af beholderen og kigger efter når motoren er godt driftsvarm. Det der betyder noget er motoren ikke bliver så varm at vandet begynder at koge.

Har du prøvet og måle vandets temperatur nede i expansions beholderen ?

Det er ikke hobbyarbejde og "koge" en varmeveksler ud da det kræver stærkt opvarmet syre. Derfor vil jeg stærkt fraråde dig og forsøge.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det går nok, jeg er kemiingeniør.  ;-)

God ide at måle de aktuelle vandtemperaturer.

Chr. 

cwix skrev den 09-08-2017 16:45:41

Det går nok, jeg er kemiingeniør.  ;-)

God ide at måle de aktuelle vandtemperaturer.

Chr. 

Det med ing. skrev du jo ikke.     

Mener det er saltsyre man bruger og køre gennem veksleren i stærkt opvarmet form. 

Det er bedst og tage det fra den rigtige ende. Husk også at sier/filtre og slanger på saltvandssiden skal være rene. På gummislanger kan det inderste lag gå løst og dermed reducere slangens frie areal !

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis