Hydraulisk drev....

Hej Alle...
Har nogen erfaring med Hydraulisk drift på Propeller...???

Noget med en Dieselmoter med en hydraulikpumpe... og slanger til hvert drev...

Jeg har set en gammel tråd herinde men der må da være sket noget nyt....


 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mener ikke det er ret udbredt, der er jo nok en del tab i sådan et hydraulik system, samt det er en meget dyr løsning, i forhold til fast aksel/sejlerdrev.-.


Vi prøver igen, i morgen --

Nej ingen personlig erfaring..

Men da de ikke er ret udbredte/ næsten ikke eksisterende, bliver det nok ikke nemt at finde nogen der har erfaring ?


Vi prøver igen, i morgen --

Hydraulisk drift ? eller hydraulisk gear ?        

Ved at Farymann dieseler i 70´erne blev solgt med hydraulisk drift.....   Mega dårlig succes.   

Men masser af gear til bådmotorer bliver i dag solgt som hydrauliske, - og de er meget populære....





Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Med en hydraulisk gearkasse, ligner det jo til forveksling, en almindelig gearkasse direkte monteret på motoren, med propelaksel. eneste forskel er át indmaden i gearkassen er hydraulisk.


Jeg troede du mente, at der sad en hydraulik pumpe på motoren, og så slanger ned til en hydraulik pumpe der trækker propellen.. 


Vi prøver igen, i morgen --

"Jeg troede du mente, at der sad en hydraulik pumpe på motoren, og så slanger ned til en hydraulik pumpe der trækker propellen.."

Ja det var det jeg mente.....


 

Det har for dårlig virkningsgrad, hvorfor det ikke bliver brugt, med mindre der er MEGET specielle behov.

Diesel-Elektrisk fremdrift er mere rentabelt, men stadigvæk ikke i nærheden af en motor der driver en aksel igennem et gear.

Hvad er årsagen til dit spørgsmål?

Jeg har erfaring med diesel-hydraulisk drift af pumper, men det var et anlæg lavet tilbage i 1980, og det er ikke i drift mere.


 

Jeg er ved at bygge en Katamaran (Sommer)Husbåd....  2 pontoner på 9,60m... Kahyt på 32m2.... Tag terrasse på 32m2....
Den stikker 30cm... tom....    3,5t...  Kan monteres med sejl...
Vi har oprindeligt designet den til 2 påhængsmototet i motorbrønd i pontonerne....
En kammerat kom hjem fra Italien, hvor Han havde set et par både med hydraulisk drev... og det er jo genialt i en Katamaran...
Et drev i hver pontón og en Dieselmotor der driver en Hydraulisk pumpe...

En propel aksel vil stikke dybere og jeg har så ikke mulighev for at gå ind på 30-40cm vand....

Alle andre gode forslag er velkomne....


 

Hydraulisk kraftoverføring til propeller blev brugt på nogle både for mange år siden.

Desværre er krafttabet uforholdmæssigt stort og systemet er ikke blevet brugt siden.

En rigtig gearkasse, gerne hydraulisk er at foretrække


1691
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis