Isolering af gulv ned mod terrændæk.

Jeg vil gerne have sænket gulvet i mit sommerhus som er fra 1976 og derved få en lavere "indstigning".
Pt. ligger strøer opklodset på soklen og med 5-8 cm. luft/hulrum nedenunder ned til terrændækket. Opklodsning + strøer er ca. 15 cm. og mellem strøer er der ca. 5-10 cm isolering (rockwool type) Terrændækket er strandsand (huset ligger på toppen af en klit)

Kan jeg montere nye strøer på nyt punkt fundament så de kommer "indeni" soklen (plan med) og så isolere mellem strøer hele vejen ned til terrændækket?

Vil gerne undgå at grave ret meget ud, så planen var at lægge en radon dug, isolere med sundolit, isover el.lign.under og mellem strøer og slutte af med 22 mm. plader/planker.


Palle
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hejsa 😊

Mon der skulle være en i sommer travlheden der havde en konstruktiv kommentar til denne. 😊


Palle

Det lyder som om at det du vil lave er et såkaldt "let terrændæk". Det er beskrevet af flere EPS-producenter. Der findes også en bog "Træfakta 12 - Lette terrændæk": http://www.traeinfo.dk/produkt/trae...raendaek/. Biblioteket kan sikkert skaffe den. Heraf fremgår det at fugt/radonspærren skal ligge ca. 100 mm nede i isoleringen for at beskytte den mod bevægelser i kontruktionen. Men det er baseret på en samlet tykkelse på 3-400 mm. Det har du måske ikke plads til. Jeg tror at din fugtspærre skal være i den øverste 3.-del af isoleringen.

Derudover skal det laves af EPS med høj trykstyrke dvs. styrke 250. Det er noget dyrere end alm. EPS og sikkert ikke en lagervare mange steder. Men det kan sikkert skaffes.

Men det største problem er at et let terrændæk skal opbygges på et plant, bæredygtigt underlag. Det kan man ikke rigtig sige om strandsand. Måske kan din ide om et nyt punktfundament gøre en forskel. Jeg ved det ikke. Jeg har bare læst føromtalte bog. Men sørg bl.a. for at din fugtspærre ligger det rigtige sted. Dvs. ikke for langt nede i isoleringen og ikke noget organisk materiale (f.eks. træ) under fugtspærren.

Palle Dam

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis